• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Zomercolumn Marcelle Monshouwer: “Spaghetti & Teams”

22-08-2022
Marcelle Fotoshoot '22
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Marcelle Fotoshoot '22Tijdens Inspire in Las Vegas (2019) werd de nadruk gelegd op het samen werken en samenwerken in Teams. Om mij heen zag ik minder enthousiasme dan ik zelf ervaarde. Het leek mij heerlijk om minder e-mails te versturen en binnen Teams alles op 1 plek terug te kunnen vinden. Mijn interesse werd in ieder geval zodanig geprikkeld dat ik aan het studeren sloeg.

Toen in maart COVID de kop opstak, was ik al OneDrive, Teams en SharePoint fan. In no time steeg het aantal gebruikers van Teams explosief (van 44 miljoen gebruikers toen naar meer dan 270 miljoen dagelijkse gebruikers nu).

De vraag naar Teams gebruikerstraining bleef echter achter. Dat die vanzelf wel zou komen, bleek een juiste inschatting. Het afgelopen jaar stond vol in het teken van consultancy op het gebied van inrichting van SharePoint en incompany Outlook-en Teamstrainingen

Men heeft Teams wel aan de praat, maar kan niemand meer iets vinden, verzuipt men in het aantal verschillende Teams, zijn de deellinkjes net spaghetti, wordt er slechts gebruik gemaakt van de vergaderfunctie en e-mailt en Whatsappt iedereen er vrolijk op los.

Zo zie je dat een implementatie alleen slaagt, als je de eindgebruikers mee krijgt. “What’s in it for me?”. De gebruiker heeft gelijk. Waarom zou je iets veranderen als het oude nog steeds werkt. Het is de kunst om te zoeken naar de meerwaarde voor de gebruikers.

Praktijkvoorbeeld

Outlook wordt door de gebruiker (zeker de 30+-er) ingezet als database. Het liefst voor elk onderwerp een mapje, zwart maken van iets wat nog gedaan moet worden, iedereen in de CC, een inbox met meer dan 250 e-mails etc. etc. Outlook is helemaal geen database. Belangrijke informatie moet opgeslagen worden, daar waar meerdere belanghebbenden bij kunnen. Mapjes per onderwerp is met de huidige krachtige zoekfunctie overbodig. Mijn training truc is om gebruikers in te laten zien dat het anders kan, zodat ze zelf om de betere oplossing vragen. Hier wordt de commitment geboren. De overstap naar het juiste gebruik van Teams is met deze positieve houding snel gemaakt.

Een ander voorbeeld is de aanwezigheid van de nieuwe Apps van Microsoft. Zo kan Forms een oplossing bieden voor vele lijstjes die nu handmatig bijgehouden worden in Excel. Power Automate kan ingezet worden voor een goedkeuringsflow en de ToDo App voor het overzicht van alle taken binnen mijn werkomgeving. De gebruiker weet niet van het bestaan, dus zal het ook niet gaan gebruiken. Een uitgelezen kans voor consultants om te laten zien wat ermee kan. Ik zie enthousiaste klanten, die nu ze weten wat er kan, vragen om meer.

Al met al is er veel te behalen met het juist inzetten van de beschikbare O365 Apps van Microsoft.

Tags: columnMicrosoft Teams

GerelateerdeBerichten

AFIBER-Jochem-de-Gruyter 3

Zomercolumn Jochem de Gruyter – AFIBER

2025/08/01
jelle sewan

Zomercolum Jelle de Bruijn – Sewan

2025/07/29
Volgend bericht

Zomercolumn Matthijs Wolff: vraagbundeling of gewoon keuzes maken en helder zijn?

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon