De eerste weken na de vakantie gaat iedereen vol energie weer flink aan de bak. En toch doe ik hier de suggestie om ook nog even stil te staan. Bij de ontwikkeling van ‘mobile first’ welteverstaan. Want diverse partners gaven tijdens ons partner-event eerder dit jaar aan dat ze daar interessante additionele business uit halen.
Nu is het niet mijn advies om op elke opkomende trend te springen, maar na twee jaar pandemie en met de huidige onzekere marktontwikkelingen hoef ik u niet te vertellen dat flexibiliteit het toverwoord is. Uiteraard wel in combinatie met betrouwbare en veilige technologie. En mobile first is binnen Wide Area Networking (WAN) dé manier om die flexibiliteit te realiseren. Want een robuust Wireless WAN op basis van 4G en 5G-connectiviteit is snel op te tuigen, op – en af te schalen, te verhuizen en desnoods op een nieuwe locatie weer in te zetten. GGD-regio Twente bijvoorbeeld deed ervaring op met het snel realiseren van tijdelijke vaccinatielocaties in diverse panden, zonder rekening te hoeven houden met de (soms niet zo beste) bestaande connectiviteitsinfrastructuur. Als andere (noodgedwongen) pioniers in de mobile first-aanpak kunnen we de logistieke sector, horeca en retail noemen die met concepten als store-in-store, pop-up stores, foodtrucks en allerhande voertuigen die onbekabeld moeten beschikken over internetconnectiviteit voor de bedrijfsvoering. Zij zijn een schoolvoorbeeld van flexibiliteit die werkt en doorvertaling naar de rest van de markt is een kwestie van tijd. Te beginnen bij organisaties die een hybride datamodel gebruiken en het grootste belang hebben bij betrouwbare razendsnelle verbindingen naar de cloud.
Uw klanten werken dus aan strategieën om flexibiliteit en continuiteit (mede door decentralisatie van data/informatie) in hun organisatie te verankeren en kloppen vroeger of later aan met vragen hoe dat netwerktechnisch te realiseren valt. En dan is het handig om te weten welke positie u inneemt binnen het ‘mobile first’ ecosysteem. Om het antwoord op die vraag te vinden stelt u zichzelf een aantal vragen. Te beginnen met de go-to-market strategie: “Wat is uw marktbenadering?” Als Cradlepoint en onderdeel van Ericsson hanteren wij de categorieën reseller, managed service provider, system integrator en carrier. Deze vraag is verder te verfijnen door te kijken of er een specifieke marktfocus is. Bent u misschien een echte niche-speler? Of houdt u liever een brede blik? En kijk tot slot naar de technologieën die u wilt aanbieden. Heeft u een specifieke skill set waardoor u binnen de markt als geheel een hele natuurlijke sweet spot kunt definiëren? De antwoorden op deze vragen bepalen hoe u zich het beste kunt voorbereiden op de mogelijkheden die een ‘mobile first’ wereld biedt.
Zo kan even stilstaan ook in het drukke najaar geen kwaad. Uiteindelijk begint ieder antwoord met een vraag. Ik sluit er graag mee af: waar past u in het mobile first ecosysteem? We kunnen er samen naar kijken tijdens de tweede Cradlepoint partner- summit in november.
Eric Buijs, Channel Manager Northern Europe bij Cradlepoint