Nu de meesten onder ons terug zijn van enkele weken vakantie die we in het gezelschap van vrienden of familie hebben doorgebracht, valt het pas echt op: in de bedrijfswereld verloopt communicatie steeds vaker via apparaten in plaats van face-to-face. En al lijkt dat niet altijd zo hard te verschillen, toch heeft dat een aanzienlijke impact.
Onze hersenen proberen dat allemaal te verwerken, maar hebben daar vaak heel wat moeite mee. Het resultaat: fouten in de communicatie, vertragingen, stress en vooral vermoeidheid, wat op termijn kan bijdragen tot het ontstaan van burn-out.
Kortom: in dit hybrid working-tijdperk zijn het creëren van een kantooromgeving die ons akoestisch welzijn bevordert en het gebruik van de juiste audioapparatuur belangrijker dan ooit. Steeds meer bedrijfsleiders beginnen dat gelukkig te beseffen.
Bij EPOS willen we het natuurlijke geluid dat we al sinds mensenheugenis gewend zijn zoveel mogelijk te benaderen. Daarom hebben we eerder dit jaar de IMPACT 1000 op de markt gebracht. Uniek aan dit toestel is dat het niet alleen omgevingsgeluiden wegfiltert – noise cancellation is namelijk totaal niet nieuw – maar dat er nu ook op de microfoon filters zitten, waardoor er geen of nauwelijks achtergrondgeluiden bij de ontvanger terechtkomt.
Personeelsleden van een grote Europese bandenfabrikant hebben al een aantal van die nieuwe headsets in gebruik genomen en die merkten effectief dat ze zich op het einde van een dag vol calls veel frisser voelen dan met hun vroegere headsets. Een online meeting bijwonen terwijl een collega vlak naast je in een andere call zit: geen probleem, de filters zorgen ervoor dat iedereen alleen maar hoort wat men moet horen. Wil je toch met je collega’s in dezelfde ruimte communiceren terwijl je je headset nog op hebt, dan zet je gewoon de Talkthrough-functie even aan. Ook dat is een unieke functie op onze nieuwe headset.
Na de zomer gaan we bij EPOS volop aan de slag om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen eens ondervinden hoe dat voelt, een online gesprek dat haast even natuurlijk aanvoelt als een babbel met iemand die vlak naast je zit. Als je ons ziet op een beurs of een evenement in je buurt, kom dan eens langs en probeer het zelf eens. Je moet het horen om het te geloven. Of beter nog: je moet het net niet horen om te geloven.