Zomercolumn ALE : Waarom het ICT-partnerkanaal onmisbaar voor succes is

Het partnerkanaal is en blijft van groot belang voor onze sector. De Vendor levert aan de VAD’s, die leveren aan de VAR’s en die vervolgens weer aan de eindklant. De hechte samenwerking tussen deze partijen is voor Alcatel-Lucent Enterprise van onschatbare waarde, zegt ‘Eelco Hollestelle – Channel Sales Manager, ALE’.

Eelco-Hollestelle-ALE-01Bij het oppakken van projecten is het van belang dat de volledige stroom van communicatie tot en met de levering aan eindklanten, zo naadloos mogelijk verloopt. Meestal gaat het om lang lopende trajecten en moet je op elkaar kunnen vertrouwen, zodat we door goed samen te werken, het project voor de klant, zo goed mogelijk afronden.

‘We zien elk jaar het belang van partners groter worden’ zegt ‘Jaimy Buiks – Country Business Leader, ALE’. Volgens hem zit de kracht van samenwerken in het feit dat zowel de partner als het ALE team bij de eindklanten zitten. Dit zorgt voor de juiste dynamiek en heeft de klant het gevoel dat ze optimaal ondersteund worden. Daarbij komt ook kijken dat wij de partner op z’n tijd kunnen verrassen met nieuwe projecten, die door ons team zijn gespot. Het is en blijft een wisselwerking.

In het verleden hebben we vaker nieuwsberichten voorbij zien komen ‘of het partnerkanaal wel overeind zal blijven’, door de komst van vendors die ook rechtstreeks aan eindklanten leveren, zegt Eelco. Maar vooralsnog is gebleken dat dit geen discussie is en Alcatel-Lucent Enterprise respecteert het partnerkanaal al jaren en wij zullen nooit rechtstreeks gaan leveren. Wij snappen het belang hiervan als geen ander en omdat wij een Europese vendor zijn, zullen wij ook altijd conform de Europese wet- en regelgeving werken. Dit geeft een vorm van zekerheid aan partners en klanten.

Value Add

Een hechte samenwerking kan alleen ontstaan als de relatie goed is. Ons team doet daar hun uiterste best voor, om dit zo optimaal mogelijk te houden. Maar van partners wordt ook wel verwacht dat ze voldoende kennis in huis hebben om klanten zo goed mogelijk te supporteren, zegt Jaimy. Hier hebben wij uitgebreide programma’s voor binnen onze organisatie. De partner heeft het succes hiermee in eigen handen. De ontwikkelingen en de technologie veranderen snel en zeker met de komst van AI. Daarom is het fijn als partners de zekerheid hebben, dat ze nieuwe kennis tot hun beschikking hebben. Mocht het voorkomen dat er voor een project erg specifieke kennis vereist is, dan kan de partner zelfs een beroep doen op het internationale services team en lokale pre-sales. Als ALE supporteren wij onze VAD’s en VAR’s waar mogelijk decentraal en vanuit Nederland wat door onze klanten enorm gewaardeerd wordt.

Eelco geeft aan dat ALE altijd open staat om in gesprek te gaan met nieuwe partners en te ontdekken of er een goede samenwerking opgestart kan worden. Uiteraard kan dit volledig ongedwongen zonder commitment, maar als een partner serieus is en de extra voordelen vanuit het partner programma willen halen, adviseert hij om gewoon eens in gesprek te gaan.

Mobiele versie afsluiten