In de Nederlandse pers verschenen kort na elkaar twee berichten over accu’s die samen een goede reden zijn het kanaal op een mogelijke trend te wijzen. Wat hebben de ingetrokken subsidies voor Tesla en de waarschuwing voor brandende e-bike accu’s met het kanaal te maken?
Subsidie
Brand
Het andere bericht was puur voor de Nederlandse markt bestemd. Toch zijn dergelijke berichten de laatste periode ook in de buurlanden verschenen. Accu’s van e-bikes zouden voor meer branden zorgen. Als verklaring is gegeven dat er gewoon veel meer van fietsen, steps en dergelijke met accu’s zijn. Het laden en onderhouden daarvan niet altijd goed gaat.
Grotere rol voor accu’s
Wat hebben deze twee meldingen nu met het kanaal te maken. Het is simpel. Accu’s gaan een steeds grotere rol vervullen. Niet alleen voor auto’s en fietsen, we zien het ook meer en meer terugkomen op de werkvloer. De UPS op kantoor gaat de komende jaren ook vaker gevraagd worden. Die voorspelling is niet nieuw. Al jaren is bekend dat door de transitie van stroomopwekking fluctuaties vaker gaan optreden. Ondernemers voorop en huishoudens op de tweede plek zullen dus eerder de noodzaak van een slimme noodstroomvoorziening begrijpen.
Het goede nieuws daarvan is dat een deel van die vraag tot meer business voor het kanaal zorgt. Maar er is meer. De case van Tesla laat zien hoeveel geld de EU en de lidstaten over hebben voor accu technologie. Geld is er niet alleen voor de productie het is er ook voor de recycling. En zeker bij dat laatste is er onvermijdelijk een rol voor het kanaal. Dat is immers het logische aanspreekpunt voor menig ondernemer.
Ook het bericht over meer branden van accu’s door slecht aansluiten hint op een rol voor het kanaal. Niet zozeer bij de accu’s van een fiets, maar wel het gebruik van accu’s voor noodvoorzieningen op de werkvloer. Dit is een groeimarkt en een waar advies vereist is.