Yeastar bestaat al bijna 20 jaar en heeft zich met succes getransformeerd van een leverancier van hardware PBX-systemen tot een bedrijf dat nu bijna de helft van de wereldwijde omzet realiseert uit clouddiensten. Nederland is een van de landen waar het bedrijf verder wil groeien en daarom sprak ITchannelPRO met Regional Sales Director Young Ji.
Young noemt de Benelux een van de markten die hoge prioriteit heeft voor Yeastar. “De overgang van conventionele PBX’en naar cloudsystemen is in Nederland eerder begonnen dan elders in andere Europa. Door deze voorsprong is jullie markt voor cloud-PBX’en volwassener. Daardoor hebben gebruikers er ervaring mee en stellen ze andere eisen. Dat vinden we positief omdat het ons helpt het portfolio voortdurend te verbeteren. Bovendien is de acceptatie van abonnementsdiensten hier erg groot. We kunnen dit eenvoudig en snel aan eindklanten en partners uitleggen. Nederland is dus in veel opzichten zowel interessant als belangrijk voor ons.”
Vier principes
Yeastar heeft een distributeur in Nederland en benadert ook resellers rechtstreeks. MSP’s zijn logische partners. Het bedrijf benadrukt dat het een strikte channel only-aanpak hanteert op basis van vier onwrikbare principes. Young neemt de tijd om deze principes toe te lichten.
Ten eerste geeft hij aan dat er nooit concurrentie is met partners. “We benaderen geen eindklanten, prijzen worden niet online vermeld en ondersteuning is whitelabel. We nemen ook strikte maatregelen om kanaalconflicten te voorkomen; partners hebben bijvoorbeeld alleen toegang tot hun eigen gegevens en informatie in het portaal, niet die van andere partners.”
Ten tweede heeft Yeastar een heel ecosysteem van gratis support, training enzovoort opgebouwd om de partners te ondersteunen.
Ten derde vermeldt hij dat Yeastar geen druk uitoefent op zijn partners. “We zijn actief in een volwassen markt. De enige manier waarop we verantwoord en duurzaam kunnen groeien, is door kwaliteit boven kwantiteit te stellen. Het opleggen van doelstellingen aan partners is contraproductief, dus dat doen we niet. We zorgen ook voor een behoorlijke marge om partners de speelruimte te geven die ze nodig hebben in een organisatie die zich richt op kwaliteit.”
Het vierde principe van de channel only-aanpak is face-to-face communicatie. Het team, bestaande uit sales, presales en technisch personeel, bezoekt de Benelux meerdere keren per jaar. “We geven de voorkeur aan een directe aanpak, en onze partners waarderen dit enorm. We bespreken allerlei onderwerpen, wat de band tussen de partijen versterkt.”
Driemaandelijkse updates
De bijeenkomsten worden ook gebruikt om verzoeken voor nieuwe functies te bespreken, maar Young voegt eraan toe dat de meeste partners gelukkig niet wachten om deze in te dienen. “We staan hier het hele jaar voor open. Partners profiteren van het feit dat we elk kwartaal updates implementeren. Het duurt dus nooit lang voordat bepaalde wensen van partners of hun eindklanten worden vervuld.”
AI
Vervolgens komt AI kort ter sprake. De huidige mogelijkheden van Yeastar omvatten voicemailtranscriptie, tekst-naar-spraak en gesprekssamenvattingen. AI Receptionist en slimmere automatisering in de Call Flow Designer staan op de roadmap. “Ons doel is om automatisering te vereenvoudigen en hergebruik op meerdere sites te vergemakkelijken, zodat een uniforme gebruikerservaring wordt gegarandeerd”, legt Young uit. “Hierdoor kunnen partners efficiëntieverbeteringen realiseren zonder de complexiteit te vergroten.”
P-Series-platform en de ideale partner
Wat zijn de ideale partners voor Yeastar? Om die vraag te beantwoorden, kijkt Young eerst naar de portfolio van het bedrijf. “Ons aanbod verschilt per land. Voor Nederland is het P-Series-platform erg aantrekkelijk. Hiermee kunnen partners of MSP’s drie verschillende segmenten bedienen. Ten eerste is er een on-premise versie, hoewel de lokale vraag hiernaar niet groot zal zijn. Er zal meer vraag zijn naar de software-PBX. Het derde segment is de multitenant-optie. Deze variant van het P-Series-platform is bedoeld voor grotere serviceproviders.”
Dit antwoord geeft al een deel van het antwoord op de vraag: Yeastar doet zaken met partners met verschillende achtergronden en omvang. Wat daarbij nog hoort om het beeld compleet te maken is de omvang van de eindklanten. Young: “Zakelijke klanten met 1 tot 10 gebruikers komen veel voor, evenals organisaties met 10 tot 200 gebruikers. En inderdaad, de overgrote meerderheid van de organisaties in Nederland valt in deze twee groepen.”
Professionaliteit en kwaliteit
Als laatste voegt hij daar nog aan toe dat professionaliteit wel een vereiste is. “Kwaliteit staat bij ons voorop en we verwachten ook dat onze partners op professionele manier hun markten bedienen.”
Als je meer wilt weten over het aanbod van Yeastar, neem dan contact op met Young Ji via young@yeastar.com of bel 0086 592 5503 309 (Ext. 6697). Het bedrijf is later dit jaar ook aanwezig op Cloud Expo.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #03 2025)





