Yasin Chalabi van Hiscox: ‘Verzeker je beroepsaansprakelijkheid’

Verzekeraar Hiscox heeft een speciale beroepsaansprakelijkheidsverzekering ontwikkeld specifiek voor bedrijven in de IT-sector. Manager zakelijke verzekeringen Yasin Chalabi legt uit waarom die verzekering volgens Hiscox nodig is.

Yasin_HiscoxYasin is al vanaf het begin betrokken bij het ontwikkelen van verzekeringen voor de sector Technologie, Media en Telecom (TMT). “Voor elk van drie groepen hebben wij verzekeringen met eigen voorwaarden. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering is daar een voorbeeld van.” Maar waarom is deze verzekering nodig, want ondernemers hebben toch al een aansprakelijkheidsverzekering?

“Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekt de door derden geleden financiële schade”, legt Yasin uit. “Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is er voor het vergoeden van schade die ontstaat uit contractbreuk of bijvoorbeeld schending van Intellectueel Eigendom.”

Contractbreuk

Zo’n twee derde van de schadeclaims die Hiscox ontvangt, heeft betrekking op contractbreuk. Dat laat direct zien waarom het zaak is de juiste verzekering af te sluiten. Yasin: “Het komt voor dat ondernemers de algemene voorwaarden zo dichttimmeren dat ze op papier volledig zijn gevrijwaard voor contractbreukclaims. Dat is zeer risicovol, want rechters zullen dergelijke voorwaarden als onredelijk bezwarend terzijde schuiven.” Contractbreuk kan simpel worden omschreven als de situatie waarin partijen van mening zijn dat niet is voldaan aan hetgeen waarvoor is getekend. IT is bij uitstek een sector waar tijdsdruk en complexiteit een grote rol spelen. Yasin: “Er is daardoor een voedingsbodem voor vergissingen, fouten, het missen van deadlines, niet nakomen van afspraken, schenden van de geheimhoudingsplicht en meer.”

Elk van die punten kan leiden tot een geschil en uiteindelijk het verwijt van contractbreuk. Maar belangrijk is daarbij ook dat de communicatie regelmatig tekortschiet. Dat kan volgens Yasin al de start zijn van een contractbreuk. ”We weten allemaal dat het voorkomt dat men alvast aan de opdracht begint, uren en kosten maakt, terwijl de details van het contract nog niet definitief zijn.” Yasin geeft hiervoor een zeer herkenbaar voorbeeld.

De opdracht voor het ontwikkelen, implementeren en installeren van software lijkt helder. Maar als nergens staat genoemd wie verantwoordelijk is voor de opleiding van de gebruikers, kan de opdrachtgever constateren dat het opgeleverde pakket niet voldoet aan de verwachtingen. Er is immers niemand die ermee kan werken. Die constatering kan escaleren tot een conflict waarbij contractbreuk wordt verweten.

“Het is echt nodig alles vast te leggen, helemaal in de IT waar veranderingen onvermijdelijk zijn”, zegt Yasin. “Dat speelt nog meer als het gaat om projecten die maanden duren. Daar moet je als leverancier bedacht zijn dat er ergens in de keten of bij de opdrachtgever iets verandert. Als je dan geen goed contract hebt, is de kans reëel dat wat jij maakt afwijkt van de verwachtingen van de klant, met alle gevolgen van dien.”

Drie adviezen

De rode draad door het interview met Yasin is dat IT-ondernemers meerdere risico’s lopen. Ten eerste is niet iedereen goed verzekerd. Hiscox schat in dat meer dan 65 procent van de bedrijven in de sector een aansprakelijkheidsverzekering heeft, terwijl minder dan de helft van die groep een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft. Yasin: “Mijn eerste advies is: ga na of je wel verzekerd bent en of dat ook de juiste verzekering is.”

Ook de aard van de werkzaamheden binnen de IT leidt volgens Yasin tot risico’s. “Ons tweede advies is dat IT-ondernemers elke keer weer een reality check moeten doen. Als er een offerte komt, kijk dan goed of je die klus wel kunt aannemen en op tijd opleveren conform de eisen. Wij begrijpen de commerciële drive van bedrijven, maar je moet vermijden dat je je vertilt aan een opdracht.”

Het derde advies van Hiscox is tevens een geruststelling. Ondernemers moeten zich volgens Yasin niet laten afschrikken door het begrip beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Het afsluiten daarvan is ook helemaal niet moeilijk. Yasin: “Bij Hiscox kunnen IT-ondernemers met een omzet tot 1,5 miljoen euro de beroepsaansprakelijkheidsverzekering online aanvragen. De voorwaarden zijn echt toegesneden op deze sector. We weten dat de IT-sector internationaal actief is, en daarom bieden we zonder meerprijs dekking voor de hele EER-zone.”

Hiscox heeft als slogan ‘Dare to be different’. De manier waarop ondernemers een verzekering kunnen aanvragen, is daarvan een goed voorbeeld. Die aanpak legt Hiscox overigens geen windeieren, want het bedrijf is marktleider voor verzekeringen in de zakelijke markt.

Meer weten over de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox? Neem dan contact op met Yasin Chalabi via 020 517 0700 of 020 517 0732

Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4

Mobiele versie afsluiten