Het Noorse Xplora, maker van smartwatches wil Doro, dat meer levert dan alleen seniorentelefoons, overnemen. Het bod is afgelopen vrijdag uitgebracht en kan rekenen op de steun van beide partijen. Een bijzondere consolidatie in Noord Europa, waarvan de effecten ook in Nederland merkbaar zullen zijn.
Doro is beursgenoteerd en daarom is het bericht over de overname al snel bekend geworden. Snel is ook de positieve aanbeveling die de grootste aandeelhouders en de Raad van Bestuur van het bedrijf hebben gegeven.
Doro geeft aan 118 medewerkers te hebben en in 2023 een netto omzet van omgerekend 85 miljoen Euro te hebben gerealiseerd. Het merk dat ook in Nederland leverbaar is, is vooral bekend door de senioren telefoontoestellen. Het portfolio is echter uitgebreider, zo omvat het tablets, slimme deurbellen en smartwatches.
Beoogd koper Xplora levert ook smartwatches, die zijn schijnbaar specifiek bedoeld voor jongeren. De overname zal derhalve gaan leiden tot een breder portfolio om meer leeftijdsgroepen te bedienen. Xplora geeft aan dat men zeer onder de indruk is van het aantal toestellen dat Doro in de markt zet.
1,5 miljoen speciale smartphones voor een duidelijk gedefinieerde doelgroep in slechts een beperkt aantal landen is inderdaad een knappe prestatie. De positionering en marketing moet wel kloppen en daar wil Xplora van profiteren. De overlap in de beide portfolio’s lijkt zich te beperken tot de smartwatches, maar Xplora bedient niet specifiek senioren.
Xplora noemt in het persbericht dat het een marge van 80 procent realiseert op de combinatie van smartwatches met simkaarten die het via 9 mnvo’s in de markt zet. Dat maakt deze consolidatie nog interessanter. Het lijkt deze keer te gaan om twee gezonde bedrijven met elk voor zich goede groei, maar die de eigen footprint willen vergroten.