Xiaomi opent eerste shop-inshop in MediaMarkt Amsterdam ArenA

Al voordat Xiaomi in Nederland te koop was, had het merk in ons land duizenden fans. Voor Edward van Lith, CCO (directeur) MediaMarkt Amsterdam ArenA, was dit één van de redenen om een half jaar geleden met Xiaomi in gesprek te gaan. Et voilà, in november opende het merk zijn eerste shop-in-shop in MediaMarkt Amsterdam ArenA.

Xiaomi opent eerste shop-inshop in MediaMarkt Amsterdam ArenAEdward houdt wereldwijde ontwikkelingen binnen zijn vak nauwgezet bij. Hij zag Xiaomi al snel groeien tot de vierde wereldwijde speler voor smartphones. Edward: “Ik zag dat Xiaomi in Zuid-Europa en bij MediaMarkt enorm aan het groeien was. Dat ben ik verder gaan onderzoeken en ik zag dat het merk ook in Nederland al duizenden fans had, terwijl het bij ons nog niet eens te koop was. Dat was voor mij een reden om eens nader kennis te gaan maken met Xiaomi.” Wereldwijd zijn er zelfs miljoenen fans. Edward: “In dat opzicht lijkt Xiaomi op Apple, die ook veel trouwe volgers heeft. Het is natuurlijk fantastisch dat een merk al zó populair is voordat je in een land begint. Dan heb je een heel goede basis om te starten.”

Van 5G-smartphones tot IoT-producten

In november introduceerden MediaMarkt Amsterdam ArenA en Xiaomi onder de noemer ‘Smart life, made simple’, de nieuwe shop-in-shop. In eerste instantie liet MediaMarkt Amsterdam ArenA klanten kennismaken met het veelzijdige portfolio van Xiaomi met toegankelijk geprijsde 5G-smartphones. En nu wordt daar het zogeheten IoT-connected ecosysteem aan toegevoegd. Xiaomi brengt technologische oplossingen uit die met één knop op je smartphone te bedienen zijn, waardoor het hele huis slim verbonden is.

Xiaomi noemt de technologische toepassingen ecoproducten. De ecoproducten vormen samen met de smartphone het ecosysteem. In het portfolio van Xiaomi zijn producten vertegenwoordigd zoals smartphone-accessoires. Denk aan wireless chargers, maar ook producten als draadloze stofzuigers, wearables, Air Purifiers, elektrische fietsen, scooters en game monitoren. Daarnaast verkoopt Xiaomi producten in de lifestyle categorie, zoals koffers, brillen en scheerapparaten.

Bijzondere bedrijfsfilosofie

Hoe kan het, dat een nieuw merk in Nederland al zo snel razend populair is? “Onze visie is om innovaties voor iedereen toegankelijk te maken en mensen in staat te stellen een beter leven te leiden door middel van nieuwe technologieën”, zegt Daisy Hu, Managing Director Xiaomi Benelux. “En dat alles tegen toegankelijke, eerlijke prijzen.” Iets wat Edward beaamt: “Xiaomi volgt een andere filosofie dan andere merken. Met name hun highspec-toestellen zijn voor een aantrekkelijke prijs beschikbaar. Die prijskwaliteitverhouding is uniek. Dat is zeker iets wat ik mijn klanten graag aanbied. En zij komen zélf ook tot die conclusie.

Veel van onze klanten doen al voorwerk voordat ze naar onze winkel komen. Ze oriënteren zich online op verschillende merken en komen tot het besluit dat Xiaomi goede kwaliteit levert voor een schappelijke prijs. Vervolgens komen ze naar MediaMarkt Amsterdam ArenA om de producten in het echt te bekijken en te testen.” Alle IoT-connected ecoproducten en smartphones van Xiaomi zijn vertegenwoordigd in de nieuwe shop-in-shop. Bezoekers kunnen daar alle producten naar hartenlust testen.

Goede businesspartner

MediaMarkt Amsterdam ArenA en Xiaomi hebben voor een langere periode een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend. Daisy: “Om onze filosofie te realiseren zullen we samen met MediaMarkt in de toekomst nog meer van onze innovatieve smartphones en IoT-producten naar Nederland brengen.”

Die veelzijdigheid past heel goed bij de winkel van Edward, zegt hij. “We zijn een elektronicawinkel met dertigduizend producten. Xiaomi heeft zelf ook duizenden verschillende producten. Dat maakt Xiaomi voor ons een heel goede businesspartner.” Edward verwacht dat Xiaomi in 2021 ook in Nederland heel bekend gaat worden en uitgroeit tot een grote speler. Niet alleen op het gebied van smartphones, maar in de hele smartwereld. Edward: “De start is in elk geval goed. Onze eigen medewerkers en klanten reageren heel enthousiast, ze waarderen het merk, zien de kwaliteiten én de groeipotentie van het merk.”

Mobiele versie afsluiten