Xiaomi heeft in het afgelopen kwartaal 47,5 procent meer omzet uit smartphones gehaald. De omzet uit tv’s en laptops nam slechts met 2,6 procent toe. Hierdoor hebben smartphones logischerwijs een groter aandeel in de omzet van Xiaomi ten opzichte van vorig jaar. Dit meldt Xiaomi zelf in een toelichting op de kwartaalcijfers.
Xiaomi leverde in het derde kwartaal van 2020 46,6 miljoen smartphones, een stijging van 45,3 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging schrijft Xiaomi deels toe aan gestegen leveringen in China. In het thuisland steeg ook de gemiddelde verkoopprijs van smartphones, met 14,7 procent.
Ook groei in West-Europa
Xiaomi noemt ook West-Europa als regio van stevige groei en gestegen gemiddelde verkoopprijs. In West-Europa en wereldwijd zou Xiaomi inmiddels de derde positie innemen op de smartphonemarkt, waarbij Xiaomi verwijst naar marktcijfers van onderzoeksbureau Canalys.
Nieuwe toestellen
Xiaomi introduceerde in het derde kwartaal onder andere de Mi 10 Ultra, Mi 10T en Mi 10T Pro, en de K30 Ultra en Redmi K30S Ultra. De Ultra-modellen verschenen niet in Europa. In de eerste tien maanden van 2020 verkocht Xiaomi wereldwijd 8 miljoen smartphones met een verkoopprijs van 300 euro of meer, waarmee het bedrijf wil onderstrepen dat het ook de hogere segmenten van de smartphonemarkt bedient.
Minder groei in andere segmenten
De overige segmenten vertoonden minder spectaculaire groei. De kwartaalomzet uit IoT & Lifestyle, waar onder andere wearables, laptops en tv’s onder vallen, nam met 16,1 procent toe en de omzetstijging uit tv’s en laptops bedroeg 2,6 procent. Smartphones zijn daarmee verantwoordelijk voor 66 procent van Xiaomi’s omzet, waar dat vorig jaar 60 procent was. Het aandeel van IoT & Lifestyle in de omzet nam af van 29 procent vorig jaar naar 25 procent en ook het aandeel van omzet uit internetdiensten daalde, van 9,9 naar 8 procent.
Bron: Xiaomi