Xerox neemt Lexmark over

een logische deal op de valreep van het jaar

Xerox Holdings Corporation heeft zojuist aangekondigd dat het Lexmark International, Inc. overneemt. Door deze deal versterkt Xerox het kernportfolio en ontstaat een wereldwijd bedrijf op het gebied van afdrukken en beheerde printservices dat beter kan voldoen aan de veranderende behoeften van klanten op de hybride werkplek.

Xerox-LexmarkPR+BannerHet persbericht bevat veel lovende woorden van de partijen. Belangrijker en zinniger is de vermelding dat de transactie er toe leidt dat Xerox klanten kan bedienen in “de grote, groeiende A4-kleurenmarkt en diversifieert de distributie en geografische aanwezigheid, waaronder de APAC-regio. De nieuwe organisatie zal meer dan 200.000 klanten bedienen in 170 landen met 125 productie- en distributiefaciliteiten in 16 landen. Samen hebben Lexmark en Xerox een wereldwijd top vijf-aandeel in elk van de instap-, midden- en productieprintmarkten en zijn ze belangrijke spelers in de grote, stabiele markt voor beheerde printservices.“

Gaten in portfolio dichten

Daar staat met veel woorden dat Lexmark gaten in het Xerox portfolio dicht. Daar gaat ook een ander deel van het persbericht over dat eerst de overlap benoemt en daarna de groeimogelijkheden voor de nieuwe organisatie. Dat Xerox met de acquisitie ook andere problemen oplost en eerder probeerde HP over te nemen blijft onvermeld.

Strategische fit: Xerox en Lexmark hebben complementaire activiteiten, sterke punten en eindmarkten. Samen vormen de bedrijven een verticaal geïntegreerde fabrikant, distributeur en leverancier van afdrukapparatuur en MPS, die alle regio’s en klanttypen bestrijkt met een goed afgerond portfolio van afdruk- en printservices.

Groeimogelijkheden: Lexmark is marktleider in de grote, groeiende markt voor A4 kleurenafdrukken en supplies en heeft de mogelijkheid om zijn OEM-platform uit te breiden binnen de A3-apparatuurcategorie. Na de combinatie verwacht Xerox een uitgebreider productportfolio te hebben om zijn aanbod te verbeteren en zijn waardepropositie voor klanten te versterken, waardoor groei mogelijk is binnen het gehele portfolio van apparatuur en MPS, evenals incrementele mogelijkheden om de penetratie van zijn geavanceerde digitale diensten en IT-oplossingen te vergroten.

Mobiele versie afsluiten