UNIVERGE BLUE is de nieuwe UCaaS- en CCaaS-oplossing die de Japanse-Amerikaanse leverancier NEC sinds kort via het kanaal in Europa verkoopt. De omgeving wordt op AWS en Azure in Europa gehost en biedt klanten twee complete diensten als een dienst. UC met spraak, video, chat, email en presence, en een geïntegreerd callcenter.
Om een beter beeld te krijgen wat dit voor de Nederlandse markt en resellers in Nederland betekent, sprak ITchannelPRO met Wilco van Dijk. Hij is in Nederland als Channel Development Director EMEA bij Intermedia Cloud actief is. Hij vertelt honderduit over de samenwerking met partners, waaronder Telematch, Spie, Axians (voorheen Koning & Hartman), SLTN/HPS en TSV Amsterdam die acht maanden geleden ‘op nul zijn begonnen’, zoals hij het zegt.
NEC een sterke naam
NEC Corporation of America is een bestaande leverancier van telecom- en netwerkoplossingen. Het bedrijf is in Europa vooral bekend met oplossingen voor cruiseschepen en hotels. Door de samenwerking met Intermedia Cloud Communications, heeft NEC de komende jaren de exclusieve rechten om de UCaaS- en CCaaS-oplossing onder de naam NEC UNIVERGE BLUE naar de markt te brengen. Sinds juni is de oplossing in Nederland, Verenigd Koninkrijk en Italië leverbaar en zijn al honderden klanten aangesloten. Andere markten volgen nu in rap tempo.
Een ervaren speler
Intermedia heeft met Wilco een ervaren telecomspecialist in huis gehaald. Meer dan 35 jaar geleden, bij de privatisering van de telecommarkt in 1985, werkte hij voor KPN om daarna via Lacis en Baltic bij Avaya en later Mitel te belanden. Hij maakte mee hoe Mitel groeide van nieuwe toetreder tot marktleider.
Wilco is nu ruim een jaar betrokken bij Intermedia en vertegenwoordigt daarmee het product UNIVERGE BLUE in onder andere Nederland. Wilco: “De wens van het kanaal is kraakhelder; hoe biedt ik klanten een volledig geïntegreerde oplossing die laagdrempelig kan worden geïntegreerd en beheerd? Een strikte SLA is daarbij een randvoorwaarde. Als systeemintegrator wil je de wensen van de klant snel en efficiënt realiseren en met behulp van een simpele beheeromgeving in goede banen blijven leiden. In alle landen waar UNIVERGE BLUE naar de markt wordt gebracht, is de beheer- en gebruikersinterface volledig gelokaliseerd in de eigen taal. Daarmee kan de hele onboarding snel gerealiseerd worden.”
Alles in één
UNIVERGE BLUE is een zeer uitgebreid open cloudplatform dat telefonie, chat, videoconferencing, contactcenter, beveiliging, online webinars, bestanden en talloze productiviteitsintegraties (onder andere Microsoft Teams, Salesforce, Zendesk, Office 365) delen en opslaan, ondersteunt binnen één enkele omgeving. De krachtige integratie kan als een overlay over bestaande infrastructuur worden gebruikt zodat bestaande investeringen in bijvoorbeeld een PABX of DECT-infrastructuur hun waarde behouden totdat ze compleet zijn afgeschreven. Bestaande mobiele aansluitingen passen in het concept en worden direct ondersteund. Zoals bij veel clouddiensten, er wordt afgerekend tegen een maandelijkse abonnementsprijs per gebruiker. Wat niet gebruikt wordt, wordt niet betaald en kan het aantal gebruikers per direct omhoog worden bijgesteld.
De term ‘hybride werken’ zit in het DNA van deze service. Waar de gebruiker zich ook bevindt, hij heeft altijd toegang tot de functies. Callcenter-medewerkers kunnen dus op kantoor en thuis hun werk doen. Ook is het simpel mogelijk om, afhankelijk van het moment, een ander profiel te gebruiken en te schakelen tussen rollen.
Schaalbaar voor elke onderneming
NEC UNIVERGE BLUE is een oplossing om voor elke onderneming een oplossing op maat te realiseren. Of het nu een kleinzakelijk organisatie van 5 tot 50 aansluitingen betreft, het MKB met 50 tot 500 aansluitingen of een enterprise klant met 500 tot 5.000 aansluitingen, UNIVERGE BLUE ondersteunt het. UNIVERGE BLUE biedt zelfs licenties met standaard 3.000 tot 5.000 gratis belminuten per gebruiker. Dit is voor veel organisaties een financiële opsteker.
De belminuten zijn stapelbaar en creëren ook mooie mogelijkheden voor verticals zoals de zorg, industrie en de automotive branche. Open API’s borgen een simpele integratie van de werkplekken. Wilco: “Belangrijk voor resellers is het feit dat zij altijd de ownership van de klant behouden. Zij hebben dus hun maandelijkse inkomsten uit het abonnement en hoeven zich geen zorgen te maken de klantrelatie via UNIVERGE BLUE ter verliezen.”
Wilco van Dijk van Intermedia Cloud je bereiken via 06 206 178 14 of mail hem naar wvandijk@intermedia.com.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)