De snel veranderende zakenwereld heeft constant behoefte aan flexibele, betrouwbare en geïntegreerde communicatiesystemen. Het UCaaS-cloudplatform van Intermedia speelt daar volgens Channel Developer Wilco van Dijk perfect op in. ITchannelPRO spreekt deze oudgediende die de evolutie van bedrijfscommunicatie van dichtbij meemaakt. De oplossing DataHub met geïntegreerde AI-intelligentie maakt Intermedia volgens hem tot dé challenger in de markt van UCaaS.
Van analoge telefonie tot DECT-mobility, en van gesloten IT-systemen tot open API’s. Wilco heeft het in de afgelopen 40 jaar allemaal meegemaakt bij onder meer Lacis en Mitel. Momenteel is hij bij Intermedia Cloud Communications verantwoordelijk voor de Europese kanaalpartners van het Amerikaanse bedrijf. Hij zet zich in om partners te helpen slagen met wat hij noemt ‘één van de meest geavanceerde UCaaS-oplossingen op de markt’.
Het doel van Intermedia is bedrijven en organisaties slim te laten samenwerken in Microsoft Teams. Dus mét krachtige telefonie en klantcontact. Wilco: “Tijdens de coronaperiode stapten veel organisaties over op Microsoft Teams en die keuze is blijvend gebleken. Toch bleven telefonie en klantcontact vaak buiten beeld. Daar spelen we vanuit Intermedia precies op in.â€
Intermedia heeft een volledig UCaaS-platform ontwikkeld dat naadloos integreert met Teams. Het mooie is volgens Wilco dat gebruikers kunnen blijven werken in hun vertrouwde Teams-interface, terwijl ze toegang krijgen tot professionele functies van telefonie en contactcenter. “Bij Microsoft moet daarvoor een additionele licentie (E5, red.) worden aangeschaft terwijl de meeste organisaties uit kostenoverwegingen kiezen voor de basislicentie (E3, red.) van Teams die geen telefonie biedt. Dit gat vult Intermedia perfect in. En voor partners biedt dat enorme kansenâ€, zegt Wilco.
Hergebruik van bestaande hardware
Eén belangrijk voordeel van de aanvulling van Intermedia’s clouddiensten op Teams is volgens Wilco dat bedrijven kunnen blijven werken met hun bestaande apparatuur en infrastructuur. “Veel organisaties hebben nog prima werkende bureautoestellen of DECT-systemen. Met Intermedia kunnen ze die blijven gebruikenâ€, zegt Wilco. “Dankzij onze open API’s kunnen beheerders ons platform eenvoudig integreren met bestaande applicaties, systemen en Teams, zonder ingrijpende infrastructuuraanpassingen.â€
Veilig en schaalbaar
Intermedia positioneert zich nadrukkelijk als challenger in de UCaaS-markt, met een focus op circulariteit en betrouwbaarheid. Het UCaaS-platform biedt een beschikbaarheid van 99,999% en dit wordt ondersteund door een financiële SLA. Met end-to-end encryptie (TLS/SRTP) en compliance met normen als GDPR, SOC 2 en ISO 27001 wordt de lat ook hoog gelegd op het gebied van beveiliging. “Veiligheid is niet meer nice-to-have, het is essentieel. Wij nemen die verantwoordelijkheid serieusâ€, benadrukt Wilco. “Daarnaast is het platform volledig modulair. Organisaties kunnen hun licenties eenvoudig per maand op- of afschalen, wat dus ideaal is voor seizoensgebonden behoeften of tijdelijke campagnes.â€
DataHub biedt geïntegreerde intelligentie met AI
Wat Intermedia volgens Wilco echt onderscheidt, is de manier waarop AI is geïntegreerd. “Onze DataHub is het kloppend hart van het platform waarin alle communicatie van gesprekken, documenten en CRM-data veilig worden opgeslagen, verbonden en geanalyseerdâ€, vertelt Wilco. “AI is bij ons geen los speeltje, maar een integraal onderdeel van het platform. DataHub maakt automatisch samenvattingen van gesprekken, herkent trends en geeft bruikbare inzichten. Zo kunnen bedrijven gericht sturen op klantbeleving en procesoptimalisatie.â€
Samen sterk met partners
Intermedia werkt voor bedrijven van 1 tot 150 medewerkers samen met telecom- en IT-resellers, en organisaties met 150 tot 1.500 medewerkers worden bediend via system integrators. Wilco’s missie is helder: partners helpen succesvolle MSP’s en resellers te worden in de UCaaS-markt. “Wij leveren de technologie, onze partners behouden de klantrelatie. Dat werkt. En met onze sterke marges, lokale support en upsellmogelijkheden hebben zij echt iets in handenâ€, zegt hij resoluut. “Daarnaast hebben we inmiddels een groot aantal integratiepartners aan het platform toegevoegd, waaronder specifieke integraties met verticale applicaties, hardware-oplossingen en CRM- of ERP-systemen. Het platform sluit op die manier naadloos aan op de belangrijke bedrijfsprocessen van klanten.â€
En die technologische innovatie gekoppeld aan klantwaarde is goed te zien in het nieuwe Experience Center van Intermedia in Woerden. “Daar laten we partners en klanten in demo’s, workshops en inspirerende sessies live zien hoe slimme technologie – zoals AI, integratie en moderne contactcenters – zorgt voor betere bereikbaarheid en efficiëntere samenwerkingâ€, zegt Wilco enthousiast. “De kracht van Intermedia is ons scherpe verhaal, technische diepgang en een platform dat écht klaar is voor de toekomst. Data is de brandstof, AI is de motor. En onze DataHub zorgt dat die motor draait als een goed geoliede machine.â€
Meer weten over de diensten van Intermedia? Neem dan contact op met Wilco van Dijk via wvandijk@intermedia.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2025-02)