Evolve IP is een wereldwijd IT-dienstverlener die communicatiediensten en productiviteitstools integreert en vanuit één beveiligd cloudplatform aanbiedt aan partners. ITchannelPRO sprak met Jamie Hughes (Global Sales Director), Michael Vermeulen (Partner Manager) en Joran Klarenbeek (Business Development Manager) over de dienstverlening en samenwerking met partners.
Via een netwerk van partners biedt Evolve IP middelgrote en grote organisaties een reeks communicatiediensten waaronder Unified Communications, Contact Center-oplossingen (CCaaS), virtuele desktops (DaaS), AI-gestuurde beveiliging en 24/7 managed services. Het bedrijf ondersteunt integraties met toonaangevende producten zoals Microsoft Teams en Cisco Webex, en biedt internationale spraakdiensten met een hoge beschikbaarheid via een enterpriseclass netwerk. Evolve IP bedient zo’n 500.000 gebruikers wereldwijd in 57 landen in alle sectoren met een focus op gezondheidszorg, finance, retail en hospitality.
Klanten met internationale footprint
Het bedrijf werkt uitsluitend met partners die via Evolve IP hun eigen lokale telefonie, aanvullende diensten en geïntegreerde communicatiediensten aanbieden. “Onze partners hebben vaak grotere klanten en/of klanten met een internationale footprintâ€, zegt Jamie. “Met ons fijnmazige netwerk kunnen die klanten nu zakendoen via één partij, de Evolve IP-partner, die in tientallen landen lokale cloudbased pbx-oplossingen kunnen aanbieden. Alles onder één contract en met één factuur.â€
Joran neemt het stokje over: “Nederland heeft niet alleen een hoge penetratie van cloudtelefonie maar ook veel bedrijven met een internationale footprint. En dat zijn zeker niet alleen de grote bedrijven. Ook de onderkant van het mkb opereert steeds meer internationaal. Veel middelgrote bedrijven met een lokale omvang van ongeveer 100 medewerkers hebben veelal nog eigen traditionele pbx. Onze partners kunnen dat deel van de markt uitstekend bedienen en daar helpen we ze bij.â€
Support as a Service
De ondersteuning daarvoor gaat ver, zo stelt Michael. “Veel leveranciers ondersteunen partners met leadgeneratie of steun bij implementaties en dat geldt ook voor ons. Wij gaan verder en bieden uitgebreide ondersteuning in de vorm van kennis en presales. Maar met onze Support as a Service kunnen we waar nodig zelfs personeelstekorten op supportafdelingen opvangen. Dat kan tijdelijk of over een langere periodes. We helpen partners met tal van expertises en gaan verder waar anderen stoppen.â€
Kwaliteit en waarde
Evenzo maken ze duidelijk dat de business veel verder gaat dan het verkopen van licenties en dat Evolve IP steeds focust op kwaliteit en waarde. Het bedrijf doet, in de woorden van Jamie, niet mee aan de ‘race to the bottom’, ofwel concurreren op prijs. “Wij hebben een andere kijk op de markt en focussen op het met de partners uitbouwen van een groot en aantrekkelijk ecosysteem. Eindklanten die we, zij het indirect, bedienen vinden dat belangrijk. Denk aan API-integraties met tal van andere communicatieprocessen, call analytics, opnames, CRM-integratie en contactcenterfunctionaliteit.†De zijdelingse opmerking die hij maakt dat binnenkort OperatorConnect wordt gelanceerd om integratie met Microsoft 365 te verbeteren en dat ook WhatsApp en Zoom worden overwogen, zijn ook voorbeelden van wat er tot het ecosysteem wordt gerekend.
Kwaliteit boven kwantiteit
Gevraagd naar de ambities, stelt Jamie voorop dat kwaliteit belangrijker is voor Evolve IP dan kwantiteit. “Wij hebben in Nederland vooralsnog circa 30 partners en zijn daar tevreden mee. Onze focus is het ontwikkelen en bedienen van een partnerkanaal gericht op dat deel van de markt dat grotere klanten bedient en/of internationaal opereert. Om die reden zijn we redelijk kieskeurig bij het onboarden van nieuwe partners. Het gaat om hun focus en interesses. Die moeten matchen met de onze.â€
Het bedrijf kent wellicht ook door die houding een opvallend lage churn van partners. Jamie: “Langdurige relaties zijn het logische gevolg van onze aanpak.†Joran vult aan: “Samen groeien, integreren en waarde toevoegen zijn voor ons geen loze kreten, dat is ons DNA.â€
Dit betekent overigens niet dat Evolve IP weinig in de openbaarheid treedt. Het bedrijf was deelnemer op CloudExpo 2024 en aan de ITchannelPRO UCaaS summit 2025, en kiest voor artikelen in de vakpers om bekender te worden in het kanaal.
Wie meer wil weten over het aanbod van Evolve IP kan contact zoeken via e-mail: sales@evolveip.eu of telefonisch op 088 4283 141.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2025-02)