WeSeeDo: slim beeldbellen met een menselijke maat

weseedo-slim-beeldbellen-met-een-menselijke-maat

Sta je nog geen week in de KPN API Store, win je gelijk de API Store Award 2019 voor Best Demo Master. Sinds het recent activeren van WeSeeDo Direct in de API Store van de operator, is het leven van oprichter Iebele Otten en zijn team nóg hectischer geworden.

Het was februari dat TBM het laatst met Otten sprak, maar wat is er in die korte tijd alweer veel veranderd rond het Groningse bedrijf, dat met WeSeeDo menselijk beeldbellen op de kaart heeft gezet. Zo zijn er in die tijd het ISO 27001 certificaat rondom veiligheid en het NEN 7510 certificaat rondom het patiëntendossier verkregen. Dat eerste is van cruciaal belang als je wilt samenwerken met Arbo-diensten. Want per 1 januari 2020 is samenwerken met een ISO 27001 gecertificeerde leverancier verplicht. Ook ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en advocaten vragen hier steeds meer om. “We draaien nu ook enkele pilots met de gemeente Amsterdam, en die gaat daarin nog verder. Voor ons geen probleem”, stelt Otten.

Kernwaarden

Maar nog belangrijker is dat de afgelopen periode de kernwaarden van WeSeeDo zijn vastgelegd, benadrukt hij. “Allereerst hebben we het dan over menselijkheid. Dat gaat verder dan persoonlijk en betekent dat we de techniek in de processen menselijk houden. De tweede kernwaarde is gemak, want iets dat technisch eenvoudig is, hoeft niet altijd makkelijk voor de gebruiker te zijn. De derde waarde omhelst veiligheid; denk aan zaken als AVG of het beheren van data in Nederland.” De kernwaarden zijn terug te vinden in de producten van WeSeeDo, want daarin staan stabiliteit, status, gemak, veiligheid én eenvoud centraal. “Het internet holt veel uit wat menselijk is. Techniek wordt door mensen vaak ingezet als houvast, daar kun je je achter verschuilen. Zo zetten we ons af tegen traditioneel Unified Communication, met z’n agenda, documentbeheer en registratie van gesprekken. Dat lijkt me meer een moderne prikklok waarmee je je doel voorbijstreeft. Ik zit wel in de IT, maar ben van oorsprong instrumentenmaker. En 95 procent van de mensen kan niet met computers overweg, daarom werken veel programma’s niet. Dat inbouwen van onze kernwaarden is dan ook key. Een eenvoudige WebRTCoplossing tussen twee computers kun je met gemak binnen een dag bouwen. Maar een goed doordachte oplossing die veilig en toegankelijk is, én werkt via alle browsers en hardware, zeker niet.

Direct een hit

WeSeeDo richt zich met WeSeeDo Persoonlijk (voor het voeren van een gesprek waarbij beide bellers elkaar zien) en WeSeeDo Direct (waarbij je mee kunt kijken met de beller) op communicatie tussen personen en organisaties waar geen directe relatie mee is. Denk aan artsen, advocaten, ambtenaren bij gemeenten of helpdesks. “Met WeSeeDo Direct kan een ambtenaar als je bijvoorbeeld je bouwvergunning invult via de nieuwe feature op je scherm meekijken. Of een servicemonteur kan op afstand zien wat er mis is met je router of je CV-ketel. En met WeSeedo Persoonlijk kun je een tweerichting beeldgesprek voeren, bijvoorbeeld met je huisarts.” In alle gevallen kun je als aanbieder een gesprek opstarten door een sms met een link te versturen. Als de klant/gebruiker op de link klikt, kan het gesprek direct beginnen. Makkelijker kan niet. In alle voorbeelden hierboven zie je dat WeSeeDo zorgt voor een menselijk en eenvoudig contact, waarbij je ook problemen en frustratie voorkomt. En vaak efficiënt, omdat het een huisbezoek overbodig kan maken. WeSeeDo Direct is overigens pas dit jaar geïntroduceerd en nu al een groot succes. WeSeeDo blijft nadrukkelijk ver van zakelijke communicatie. “Waar de UC en de PBX’en zitten, dat is niet ons gebied. Daar kennen mensen elkaar en liggen de belangen en verhoudingen anders.”

Partnerkanaal

Overigens hebben partijen in de zakelijke markt wel degelijk interesse in de producten van WeSeeDo. “Bij telecomleverancier VCare, gespecialiseerd in huisartsenposten, zitten we al in de PBX-software ingebouwd. En met een aantal grote hosted-voiceaanbieders zijn we in gesprek om te koppelen. Vooral de grote hebben interesse, de kleintjes denken vaak: dat kan ik zelf ook wel bouwen voor minder geld. En dan gebeurt er vervolgens niks.” En KPN dus, waar WeSeeDo in de API Store van KPN zit. “Mooi dat we meteen een award winnen. Het is voor een verkoper natuurlijk ook geweldig als hij direct een demo kan geven, zonder dat ze in de backoffice eerst allemaal vinkjes aan en uit moeten zetten. Naast een prijs als opsteker is de belangstelling bij de klanten ook groot, met de callcenters voorop.” Het geeft ook aan dat WeSeeDo wil groeien via partners. “We hebben in het begin zelf klanten geacquireerd, omdat niemand wil instappen als je geen referenties hebt. Met een paar klanten houd je bovendien feeling met de markt. Maar er zijn zoveel mogelijkheden, dat kunnen we allemaal niet aan.” In ons vorige gesprek gaf Otten al aan via het resellerkanaal verder te willen groeien. “Dat loopt nog niet, omdat ze het niet snappen. Dat neem ik ze niet kwalijk, we zitten nog in de opstartfase. Nu we zaken gaan doen met de hosted voice distributiepartners, zal dat zeker sneller gaan. Het is aan ons om de markt rijp te maken, en dan kan ieder voor zich bepalen of hij op de rijdende trein wil stappen en meeprofiteren. We zien nu al bij partners dat ze blij zijn dat ze een goed verhaal hebben voor hun klant én toegevoegde waarde leveren. Als we Otten vragen naar de ambities voor 2020, moet hij lachen: “Een leuk bedrijf opbouwen, waar we plezier in hebben.

Organisch groeien, dat gaat soms al harder dan we verwachten. En een geoliede machine door ontwikkelen, om partners aan te schakelen en te helpen met de inrichting van hun klantenproces.” Focus is belangrijk en dat was ook de reden dat Otten recent zijn reselleractiviteiten Ellie Telecom heeft verkocht aan de Sollie Groep, om zich nog meer te kunnen richten op het snelgroeiende succes van WeSeeDo. En succes is leuk, maar het allerbelangrijkste voor de ondernemer blijven de momenten dat hij een tevreden gebruiker spreekt. “Het is zo mooi als je echt iets kunt toevoegen waar iedereen blij van wordt. Zoals bijvoorbeeld het helpen van een zieke baby van acht maanden oud. Daar doen we het voor.”

Mobiele versie afsluiten