Vorige week schreef ITchannelPRO dat bewoners en bedrijven in Rusland geen toegang meer hebben tot Azure diensten. Welke diensten was nog niet helemaal duidelijk, inmiddels is daar meer informatie over.
Einde verhaal waarvoor precies? Persbureau Tass heeft een opsomming gemaakt. Het door Microsoft bevestigde aantal van 50 diensten staat er niet, maar in ieder geval wel de categorieën. Dat levert de lijst op die onderaan dit artikel staat.
Licentiesleutels ingetrokken
De eerste indruk is dat er niet veel Azure cloud diensten overblijven. Daarna komt vanzelf de vraag op hoe je hierop zou kunnen reageren. Alle suggesties voor het gebruik maken van andere IP adressen (VPN dus) lijken niet te gaan werken. Uit de teksten van Tass en anderen blijk dat de licentiesleutels die horen bij accounts zijn ingetrokken. Het omzeilen van de maatregelen door overal nieuwe accounts voor aan te maken in een IP zone die Microsoft wel accepteert zou kunnen, maar dat kost tijd en de operatie zelf zal makkelijk opvallen.
Lokaal blijft over
Dan maar weer gaan werken zonder cloud, alle Microsoft applicaties lokaal draaien en data lokaal opslaan? Dat kan. Hoe de software geüpdatet kan worden is een andere vraag. Zoals de vorige keer is aangegeven is massaal overstappen op het cloud aanbod van een concurrent uit het Westen geen optie. Google moet de sancties ook uitvoeren maar heeft daarover nog weinig gecommuniceerd. AWS heeft inmiddels wel al bevestigd aan klanten in Rusland en Wit Rusland de dienstverlening te staken.
Werken zonder cloud is voor ons iets om over te discussiëren. In Rusland en Wit Rusland wordt het heel snel de realiteit. In ieder geval voor bedrijven, zoals uit de volgende lijst zal blijken. Vooralsnog lijken burgers (enkelvoudige accounts) minder last te hebben van de sancties, maar ook die groep zal de gevolgen van de sancties gaan merken (abonnementen verlengen zonder toegang tot SWIFT of PayPal is onmogelijk).
- Automatisering (Power Automate, PowerShell, AKS Edge Essentials),
- Bedrijfsanalyse (Power BI)
- Bedrijfsboekhouding (Dynamics 365, Dynamics AX, Dynamics NAV),
- Business process management (BizTalk Server),
- Digitaal identiteitsbeheer (Forefront Identity Manager, Forefront TMG, Forefront UAG),
- Endpointbeheer (Intune),
- Enterprise resource planning (Dynamic),
- Expression Studio (InfoPath, Office InfoPath Forms Server),
- IT-omgevingbeheer (System Center),
- MKB (Small Business Server Essentials),
- Ontwikkelingstoepassingen – Power Apps application builder,
- Power Virtual Agent dialogue tool builder, InfoPath,
- Projectbeheer (Project),
- Samenwerking (SharePoint, Office SharePoint Server, Duet Microsoft/SAP),
- Servicebewaking (Systems Center Operations Manager) en voor medewerkers (Viva, Glint),
- Softwareontwikkelingsomgeving Visual Studio, Visual C++ en Visual Studio Code,
- Xamarin application building platform.
Verder blokkeert Microsoft blokkeert per eind maart de toegang tot deze diensten
- Azure cloud platform,
- Azure Stack,
- Azure DevOps Server,
- Azure HPC,
- Azure Private 5G Core
- Azure Stack HCI.
- Excel,
- Microsoft 365,
- Microsoft Teams,
- OneDrive opslag,
- Publisher
- Software gerelateerd aan DBMS Access en SQL Server, Microsoft Data Access Components.