• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Wel of geen chatbot? Onderbouw het met doortimmerd strategisch advies

02-12-2021
Effecta-beeld
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De aantrekkelijke leuzen vliegen je om de oren: “Ga vandaag nog aan de slag met een AI chatbot”, “Vraag direct een gratis demo aan” en “Bouw, implementeer en activeer eenvoudig zelf je slimme chatbot.”

Effecta-beeldJe bent gek als je geen chatbot in huis haalt. De praktijk is echter anders. Vaak wordt het besparingspotentieel niet gehaald en zijn ook de eindklanten niet tevreden. Met de snelle ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence verbeteren chatbots aanzienlijk. Probleem is dat het succes van een chatbot slechts beperkt in geringe mate afhankelijk is van technologie. Een chatbot is geen hapklare IT-oplossing, maar een vitaal onderdeel van de medewerkers- of klantcontactstrategie van de organisatie. De beloofde intelligentie komt nog altijd grotendeels uit een mens.

Chatbot is geen plug and play tool

De kernvraag is of een chatbot wel past bij de organisatie en welke knelpunten deze software op kan lossen versus welke problemen erdoor kunnen worden veroorzaakt. Bij het zoeken naar een antwoord is het van belang om te beseffen dat een chatbot geen plug and play tool is. Elke vraag en elk antwoord in de chatbot is ooit bedacht en ingevoerd. Onderschatting van die hoeveelheid werk is een van de grootste valkuilen. Zo is bijvoorbeeld voor samenwerkende gemeenten een chatbot ontwikkeld die 8.000 vragen kan beantwoorden. Ook als het om veel minder vragen en antwoorden gaat moet er voldoende menskracht beschikbaar zijn én blijven. Het simpelweg overzetten van de FAQ in een chatbot is een garantie voor een fiasco. Dit omdat het gebruik dan onnatuurlijk – inderdaad robotachtig – aanvoelt voor de gebruiker terwijl het risico op snel vastlopen in een loop groot is.

De match met organisatie en doelgroep

De uiteindelijke overwegingen om wel of geen chatbot te implementeren zijn voor elke organisatie en elk bedrijf verschillend. Vraag je af hoe een chatbot aansluit bij de behoeftes van de doelgroep. Bedenk hoe een chatbot het werk van medewerkers beïnvloedt. En stel het juiste team samen dat de chatbot niet alleen bouwt en implementeert, maar vooral blijft onderhouden. In principe is conversational AI voor elke doelgroep, elk bedrijf en elke organisatie inzetbaar.

Meer dan ratio van kosten en opbrengsten

Met chatbots zijn mooie resultaten te bereiken. Maar de inzet ervan is een strategische keuze van een organisatie met eigen, specifieke kenmerken en andere invloedsfactoren. Het succes van een chatbot hangt daarmee af van een goed doordachte start, nog voor er ooit technologie aan te pas is gekomen. Laat je ondersteunen door een onafhankelijke partij die niet alleen kijkt naar de ratio van kosten en opbrengsten, maar ook naar de bedrijfscultuur en de mentale valkuilen voor bestuurders, medewerkers en gebruikers.

Wil jij eerlijk en onafhankelijk advies over de geschiktheid van een chatbot voor jouw organisatie? Doe dan een quickscan bij Effecta.

GerelateerdeBerichten

vodafone logo 400

Slimme actie van Vodafone DE – 5 jaar garantie op toestellen

2025/08/19
T65 draaischijftelefoon

Telefoonnummers, overstappen en gidsvermelding

2025/08/19
Volgend bericht
NK-phishing foto LinkedIn

De finale van het NK-phishing 2021

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon