Revolut is een internationaal opererende bank met ruim 50 miljoen klanten en binnenkort ook een MVNO aanbod. Weer een nieuwe MNVO op de markt dus en deze keer is er geen twijfel aan mogelijk dat het een spannende ontwikkeling is.
Geen kantoren – maar een app
In tegenstellingen tot de banken die al decennia bestaan is Revolut een nieuwkomer op de markt voor financiële diensten. Dit soort bedrijven noemt zich graag neobank, om aan te geven dat ze alles anders doen.
Kenmerkend voor dit soort banken is dat ze bij voorkeur geen kantoren hebben en dat de mobiele app belangrijker is dan glossy folders. Die aanpak kan succesvol zijn, want de jongere generaties weten niet anders dan dat bankzaken via het internet of de app verlopen. Kantoren, die zijn alleen nog voor ouderen of moeilijke zaken,
Een bank waarmee in 99,99% van de gevallen via de smartphone mee wordt gecommuniceerd is zwaar afhankelijk van mobiele communicatie. Dat die dus kijkt naar het aanbieden van een eigen mobiel abonnement is zo gek nog niet. Dat het niet bij kijken blijft, maar het idee wordt omgezet naar een dienst voor de klanten, dat is toch wel bijzonder.
eSIM en Brexit
Revolut biedt klanten sinds vorig jaar een eSIM. Dit aanbod is in meerdere landen waar de bank actief is verkrijgbaar, maar vooral voor de Britse klanten interessant. De Britten zijn geen deel meer van de EU, dus de telco’s mogen weer de “ouderwetse†roamingkosten in rekening brengen. Dat doen ze dan ook allemaal en dat is slecht voor de portemonnee van de Britse consumenten.
Een van de opvallende kenmerken van de Revolut klantenbase (niet alleen in het VK overigens) is dat de bank veel digital nomads en reizende kenniswerkers kent. Klanten die dus hard zijn getroffen door Brexit en het afschaffen van de prijsplafonds voor roaming.
Het is een slimme marketingzet van de bank geweest met een eSIM voor roaming te komen. Dat levert met recht onderscheidend vermogen op.
van roaming only naar echt MVNO abonnement
De eSIM is duidelijk een succes, want Revolut zet nu de volgende stap. Voor iedereen in het VK komt er een abonnement van £12,50 per maand met onbeperkte mobiele data, inclusief 20 GB roaming data in de EU of de VS en geen langetermijnverplichtingen. Het abonnement wordt ook uitgerold in Duitsland, maar dan met 40 GB roamingdata. En daar zal het niet bij blijven, de andere landen waar de bank een licentie heeft (dus ook Nederland!) zullen volgen.
Nu al miljoenen activeringen
Dit is dus een spannende ontwikkeling, waar ook de Nederlandse markt mee te maken gaat krijgen. De markt, dat zijn in dit geval zowel de banken als de telco’s. Omdat Revolut al ervaring heeft met het aanbieden van een beperkte MVNO dienst is de upgrading naar volwaardig mobiel aanbod een kleine stap. Met naar eigen zeggen nu al miljoenen actieveringen heeft het de nodige ervaring in het supporten van telcodiensten.
De timing van de lanceringen is goed, want overal in Europa zijn consumenten meer dan ooit prijsbewust aan het shoppen. Een bank die met een scherp geprijsde bundel komt voor twee onmisbare diensten zou wel een heel wat klanten kunnen winnen.
Revolut veroorzaakt reuring
Los daarvan, als elke Revolutklant in Nederland (en dat zijn naast consumenten ook redelijk wat eenpitters) zijn 06 nummer naar de bank migreert dan is er paniek in de tent, want de bank claimt hier 1 miljoen klanten te hebben. Zelfs als “slechts†10 procent van de Revolut klanten gaat migreren dan krijgt elke andere MNO en MVNO in Nederland een extra churn voor de kiezen die niet makkelijk te compenseren is.
Als andere neobanken Revolut volgen – daar zijn al indicaties voor – dan zal die stroom overstappers nog verder toenemen. Kortom: meer reuring op de mno – mvno markt.