• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Wat zijn de gevolgen van door CrowdStrike veroorzaakte blackout?

Dit rapport zegt dat er iets is veranderd en wat is ook voor MSP relevant

29-01-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In juli 2024 heeft CrowdStrike onbewust en onbedoeld een blackout van ongekende omvang veroorzaakt. De totale veroorzaakte schade is nog steeds lastig in geld uit te drukken. Het wordt wel steeds duidelijker dat grotere organisaties mede hierdoor anders met leveranciers omgaan.

Het is complex

Als je wil weten wat er door CrowdStrike kapot is gegaan en daarna veranderd is aan processen kan dat maar moeilijk in kaart brengen. Je kunt onmogelijk alle klanten van het bedrijf een enquête sturen. Een deel van de klanten zal niet reageren en evenzo is onbekend wie allemaal klant zijn. Een vragenlijst tot alleen die groep beperken heeft ook als nadeel dat je de scope van het onderzoek te veel beperkt.

Kortom het is complex. Adaptavist heeft een extern bureau de opdracht gegeven in het brede veld van organisaties die zaken doen met bedrijven als CrowdStrike, uit te zoeken of en wat er is veranderd.

EU dus NIS2

Deze brede scope heeft geleid tot onderzoek gebaseerd op het respons van 400 organisaties met een omzet van meer dan $10 miljoen in Amerika, Engeland en Duitsland. Dat Duitsland is meegenomen is goed, het land maakt deel uit van de EU en heeft bedrijven daar hebben dus rekening te houden met NIS2 en andere regelgeving die we ook in Nederland vaak de revue zien passeren.

CrowdStrike heeft meer veroorzaakt dan een blackout en daardoor schade, zoveel maakt het onderzoek in ieder geval duidelijk. Op grote schaal is men zich bewust van de kwetsbaarheid van de keten waar men deel van uitmaakt. Voor iedereen die iets doet met NIS2 is dat een punt om verder naar te kijken.

Ander punt is dat het gros zich bewust lijkt te zijn van het risico dat hoort bij zaken doen met 1 partij. Dat kan weliswaar ook gelinkt worden aan NIS2, maar iets anders is belangrijker.

Het blijkt dat slechts 1 op de 6 partijen die meegedaan hebben aan de enquêtes niets aan de processen of procedures veranderen als gevolg van die blackout. Elke derde deelnemer geeft aan meer zelf te gaan doen en daar ook personeel voor werft of inzet. Dit heeft dus direct gevolgen voor het grote aantal externe ontwikkelaars dat gewend is deze doelgroep van grotere IT gebruikers te bedienen.

Relevant voor MSP’s

Om niet langer alleen afhankelijk te zijn van een partij heeft 1 op de 3 ook besloten voor een multi-vendor policy te gaan. Dat is iets waar MSP’s met grotere klanten ook mee te maken gaan krijgen. Dat er meer belangstelling is ontstaan voor open-source software is interessant te lezen. Net als bij het vorige punt iets voor MSP’s.

Hoewel de schrijvers van deze rapportage bij Adaptavist nergens NIS2 of de EU noemen en ook het begrip MSP niet hanteren is het voor die groep bovengemiddeld interessant en relevant. Afhankelijkheid van een software vendor kan, zoals overtuigend door CrowdStrike aangetoond, tot grote problemen leiden. Het zijn ook het type issues dat NIS2 wil voorkomen.

Tenslotte: Adaptavist staat vooral stil bij “a striking loss of confidence in traditional single-vendor approaches”. Dit artikel gaat verder niet op in, maar het is wel een statement dat aan het denken zet.

Tags: NIS2security

GerelateerdeBerichten

cloud

Wie kan zich de cloud nog veroorloven

2025/07/23

Jaarbeurs/Cybersec Netherlands en LuteijnMedia slaan de handen ineen

2025/07/22
Volgend bericht
Persbericht Aanstelling Olav van de Reijken CEO Arcus IT Group_DSC0255

Olav van de Reijken gestart als CEO Arcus IT Group

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon