De neergaande lijn van IT hardware verkopen valt journalisten meer op dan ontwikkelingen op de cloudmarkt. Hierdoor kan ook een deel van IT kanaal verstookt blijven van interessante nieuwtjes. Er gebeurt namelijk best wel veel rond de cloud.
Onderzoek toezichthouders
Weerspiegelt dat de complexiteit van de cloudmarkt, is het juist het bewijs dat iedereen hier vreedzaam met elkaar samenwerkt of nog iets anders? Het zijn vragen waar ook de toezichthouders beter naar kunnen en willen kijken.
Verdere vercloudisering
Inmiddels weet iedereen dat Dell, HP en consorten de hardware aanbieden op basis van een cloudmodel. De vercloudisering van hardware is een kans voor deze aanbieders en een deel van de partners. Minder prettig is dat het verkopen van hardware daardoor verder onder druk komt te staan. Niet leuk voor dat deel van het kanaal dat de businesscase op eenmalige transacties heeft gebaseerd.
Maar toch moet gezegd worden dat deze vorm van as-a-Service minder hard groeit dan de vendoren willen laten geloven. Voor bepaalde toepassingen en sectoren lijkt het wat minder interessant. Waardoor dit model nu ook enige last van heeft is dat in een aantal landen (het VK voorop) in korte tijd de rente twee keer of meer over de kop is gegaan. Reken maar dat iedere oplettende inkoper en boekhouder zijn huiswerk overnieuw doet als hij in de krant leest dat de standaard rente van 2 naar 6 procent is gegaan.
Onder de radar
Helemaal onder de radar zijn er nog initiatieven die ook al eens op ITchannelPRO zijn genoemd. GAIA-X is ook buiten dit platform ondertussen wel bekend, maar wat er precies gebeurd weet eigenlijk niemand.
Nog minder heeft het kanaal zicht op de status van de cloud van Walmart en Lidl. De kans dit snel veranderd is gering. De twee supermarktketens die een eigen cloudaanbod bouwen zijn namelijk voor de Nederlandse markt helemaal niet relevant.
Toch zijn er partijen die zich hier wel zorgen om moeten maken. Het zijn op de eerste plaats die drie Amerikaanse cloudreuzen. Die zullen twee bedrijven met een miljardenomzet niet als klant kunnen optekenen. Dat is niet alleen jammer voor de omzet die ze zo missen. Het gaat vooral om het signaal dat daarmee wordt gegeven. Als je een bepaalde omvang hebt is een eigen cloud optuigen en onderhouden een betere optie.
Tal van datacenters in Nederland en daarbuiten roepen dat al jaren. Bedrijven als Dropbox maken er ook geen geheim van dat ze beter en goedkoper uit zijn door de hyperscalers achter zich te laten. Twee supermarktgiganten roepen dat nog niet zo hard en zo zijn er nog wel wat vergelijkbare initiatieven. Wie echt goed kijkt ziet dat er meer beweging in de cloudmarkt is. Meer dan sommige partijen leuk vinden, zoveel is ook wel duidelijk.