Wat verandert er volgend jaar voor marketeers?

3rd-cookies-kvk-marketeersEigenlijk hoort het volgende bekend te zijn bij alle lezers van ITchannelPRO. De realiteit is echter anders, dat is recent nog gebleken uit enkele aanvragen van adverteerders. Daaruit bleek niet alleen een gebrek aan kennis van de huidige wetgeving. Dat er nog meer verandert voor marketeers was bij die partijen eveneens onbekend. Daarom deze korte bijdrage over marketing.

Third party cookies

Het is alweer meer dan een maand geleden dat – nota bene – de KVK via advertenties op social media platforms wees op het eind van third party cookies. De tekst van die boodschap is inhoudelijk correct, de aangedragen oplossing is dat minder. Kort daarna kwam er een baanbrekend vonnis dat nog eens duidelijk maakt dat dit soort cookies op dit moment al in strijd is met de wet en aanbieders plus gebruikers kunnen rekenen op grote problemen als ze hier gebruik van maken.

Dit soort cookies maken het mogelijk dat het browsen dat een bezoeker wordt gevolgd, waardoor op elke website die hij aanklikt een gerichte advertentie kan worden getoond. Omdat het plaatsen van de cookie die dit tracken mogelijk maakt gebeurt voordat de gebruiker expliciet toestemming heeft gegeven en niet bekend is welke partijen hier gebruik van maken is dit in strijd met de wet.

B2B

Belangrijk is hierbij dat dit soort volgcookies niet alleen worden geplaatst op B2C websites, ook in het B2B verkeer komen ze voor. En dat moet dus per januari 2024 volgens de KVK, maar als gevolg van de rechterlijke uitspraak feitelijk al per heden ophouden. Marketeers zich zich veilig wanen omdat ze “alleen in de zakelijke markt actief zijn “ (gehoord argument) hebben dus huiswerk te doen en daarvoor nog iets meer dan een maand de tijd.

Dat huiswerk maken betreft ook nog iets anders. Het valt op dat nog steeds verzoeken binnenkomen die niet veel anders zijn dat het verzoek tot het mailen van alle relaties met een commerciële boodschap uit naam van bedrijf XYZ. ITchannelPRO doet dat uiteraard niet, want de AVG is daar glashelder over: zoiets is verboden.

Het blijft raar dat er marketeers zijn, ook bij hele grote bedrijven, die de AVG niet kennen, niets weten van de sancties, niets weten van de imago en reputatieschade die het gevolg is van dit soort acties. Misschien moet dat wel de oneliner zijn voor alle marketeers die ITchannelPRO lezen: verdiep je eens in de wet en dat bij voorkeur voor volgend jaar, want er verandert meer dan je schijnbaar doorhebt.

 

Mobiele versie afsluiten