Na het recente artikel over het grote verlies van prepaid klanten bij Vodafone in Engeland en de reacties daarop is met spanning uitgekeken naar de 2024vresultaten van VodafoneZiggo. De voorlopige versie daarvan is een paar dagen terug verschenen en prepaid komt inderdaad voor.
Techtitels zijn er niet om diepgaande financiële analyses te maken. Iets verder kijken dan alleen het eerste blad van het persbericht dat voorafgaat aan de cijfers is wel slim. Teleurstellend is dat dit amper gebeurt.
Prepaid
De meeste titels komen niet verder dan het wijzen op een beetje krimp link, vlakke omzet in het midden en rechts een kleine plus. Wie op dit soort oppervlakkige berichten vaart ontgaat het dat ook in Nederland het aantal prepaid klanten van deze operator behoorlijk onder druk staat. Ten opzichte van een jaar terug stond de teller eind 2024 ruim 55.000 van dit soort simkaarthouders lager.
Als je dat vergelijkt met de veel grotere Britse markt, dan slaat de krimp hier veel harder toe. Net als bij de Britse cijfers maakt de daling echter weinig uit voor de totale omzet. De Nederlandse cijfers (link) geven hier ook een logische verklaring voor. In 2023 was de ARPU van een prepaid klant 3 Euro, afgelopen jaar 2 Euro. Omdat de prijs van belminuten stabiel is, is de conclusie dat prepaid klanten steeds minder actief zijn.
Deze groep maakt bij VodafoneZiggo nog ongeveer 5 procent van de klantenbase uit. Je kunt je afvragen hoeveel verder dat percentage nog zal afnemen. Ter illustratie: in 2010 was 40 procent van de mobiele klanten op het KPN netwerk een eigen of MVNO prepaid klant.
Prepaid om te bellen is een krimpmarkt geworden, prepaid data sims zijn een heel ander verhaal. Daarover is in dit voorlopige verslag van het tv, internet en bel bedrijf weinig te vinden. Wellicht dat er in definitieve rapportages meer over verschijnt.
NPS
Opvallend is naast het weergeven van de prepaid ARPU het ontbreken van een andere waarde. Waar KPN de NPS van zowel zakelijke als consumentenmarkt in bijna overal weergeeft is deze bij VodafoneZiggo niet te vinden. Er wordt weliswaar geschermd met termen die hinten op een link tussen klanten en tevredenheid, maar cijfers ontbreken. Dat valt gewoon op.