• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Wat je niet moet doen bij een datalek

Verkeerd antwoord, verkeerde houding en een boete

17-06-2024
AVG-GDPR
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

“Oh dat datalek kennen we”. Als je dat zo leest denk je eerder aan een grap dan aan een serieus antwoord. Toch is dat wat iemand te horen kreeg toen hij navraag deed bij het hotel waar hij eerder online een reservering had gedaan.

AVG-GDPRHet hotel bevindt zich in Spanje en de reservering was ook gedaan door iemand uit dat land. Die keek vreemd op toen hij kort na de reserveringsbevestiging via Whatsapp benaderd door iemand die zei van het hotel te zijn. De “hotelmedewerker” sprak de persoon met voornaam en achternaam aan en wist de details van de reservering. De reden van het contact was dat er iets niet goed was gegaan met de creditcard, of de klant het bedrag op een andere manier kon overmaken.

Op dat moment rook de aanstaande hotelgast onraad. Hij verbrak de verbinding en nam zelf rechtstreeks contact op het met hotel. De reactie op zijn navraag was “Oh dat datalek kennen we”. Wat daarop precies zijn reactie naar het hotel toe in het Spaans is geweest weten we niet, maar het laat zich raden.

Wat we wel weten is dat deze persoon een klacht heeft ingediend bij de Spaanse toezichthouder en die heeft er ook direct werk van gemaakt. Het hotel is bezocht, onderzocht, tegen het licht gehouden en “beloond” met een boete van 7.000 Euro.

Drie boetes

De boete bestaat uit drie delen. Een voor het ontbreken van een risicoanalyse. Omdat die er niet was is geen aandacht besteed aan (een deel van de) cybersecurity en dat rechtvaardigt de tweede boete. Niet adequaat reageren op meldingen was de derde boete. Die derde boete had nog hoger kunnen uitvallen. Het hotel had nooit klanten gewaarschuwd, terwijl het datalek langer bekend was en ook nog nooit de toezichthouder op de hoogte gebracht.

“Bookingfraude”

Dat uiteindelijk een deel van de boete is kwijtgescholden doet vermoeden dat niet een hele keten aansprakelijk is gesteld, maar dat het hotel in kwestie een soort franchise is. Voor oplettende lezers: er lijkt in deze zaak een link te zijn met de “Bookingfraude“, omdat ook nu de boeking via die website is gelopen

(bron – Spaans boetebesluit)

Tags: AVGdatalek

GerelateerdeBerichten

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
handelsverdrag-VK-India

Handelsverdrag India – Verenigd Koninkrijk en data

2025/07/28
Volgend bericht
Global-e-pand-2024

Previder neemt Global-e ICT solutions & Global-e Datacenter over

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon