In de meest recente ACM telecommonitor wordt weer een onderscheid gemaakt tussen zakelijk en consumenten glasvezel. Dat verschil is er niet alleen door een andere techniek of prijs, de ontwikkeling tussen die twee is behoorlijk anders.
Woningen
Al die zichtbare activiteiten vinden hun weerslag in de cijfers van ACM. De toezichthouder komt tot 7,13 miljoen woningen ultimo 2023 waarbij een of meer glasvezels tot de deur zijn doorgetrokken. In 2,8 miljoen van die woningen wordt er ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van internet (en of bellen / tv) via glas.
Een snelle rekensom leert dat van het aantal woningen iets meer dan 39 procent internet via glasvezel. Dat is minder dan je op basis van de vele werkzaamheden zou verwachten. Het plaatje is nog anders als je kijkt naar de tred van de laatste 6 kwartalen. Het percentage is afgenomen! Er komen meer woningen dan de verglazers kunnen bedienen.
Dat is niet de enige vreemde conclusie van de ACM cijfers die alleen kunt ziet als je de grafieken links laat liggen en alleen maar naar de cijfers kijkt.
Zakelijke aansluitingen
Het verhaal van zakelijk glasvezel is namelijk helemaal ander dan je verwacht. Eind 2023 waren er volgens de ACM 117.430 objecten met een zakelijke aansluiting bekend. De data daarvoor is aangeleverd door marktpartijen. Die partijen geven ook aan dat in 50 procent van de gevallen de verbinding ook actief is.
Op de consumentenmarkt zouden de aanbieders een gat in de lucht springen bij een score van 50%. In de zakelijk markt is daar echter vreemd genoeg geen reden voor. Kijk maar weer eens naar de cijfers.
De groei op kwartaalbasis van het aantal werkende aansluitingen is rond de een (1) procent. Over de afgelopen periode van zes kwartalen is zelfs een daling zichtbaar van het deel van de aansluitingen dat gebruikt wordt. Wat is hier aan de hand?
(de ACM grafieken zijn hier te vinden)