Wat is de kracht van Why2025 en Gamescom?

Het C-woord

Why2025 is net voorbij en de deuren van Gamescom zijn nog een week gesloten. Beide events vallen grotendeels buiten de scope van ITchannelPRO, al zijn er tijdens Why2025 ook de nodige presentaties en discussies geweest die wel goede aansluiten op de thema’s die hier aan bod komen.

gamescom-2676958_640Gamescom is een jaarlijks terugkerende activiteit. Voorheen vond het plaats in Leipzig, sinds enige jaren is Keulen de host van de grootste beurs rond het thema gaming. Why2025 was heel anders. Ook daar stond gaming op de agenda, maar andere thema’s voerden de boventoon. Dat is ook geen event dat elk jaar in Nederland plaatsvindt.

Het lijkt misschien raar deze twee meerdaagse bijeenkomsten in een adem te noemen. De reden waarom ITchannelPRO dat doet is simpel: de combinatie onderstreept een trend.

Beide events slagen er keer op keer in een grote en groeiende doelgroep aan te spreken. Dat in het tentenkamp Why2025 de opkomst in de honderden kan worden uitgedrukt betekent niet dat die doelgroep klein is. Dat het event in no-time was uitverkocht geeft aan dat de animo midden in de zomer daarheen te gaan aanzienlijk groter is dan het aantal beschikbare plekken.

Gamescom telde vorig jaar 335.000 bezoekers en dat rond een hoofdthema met daarom heen natuurlijk een heel scala van subthema’s. Dat zijn aantallen waarde Hannover Messe totaal niet meer aan kan tippen en zelfs voor IFA zal het lastig worden in de buurt daarvan te komen.

Er is een term die marketeers graag gebruiken, ook in de IT, om de houding en loyaliteit van de ideale klant te beschrijven. Het is een term die in die context zelden tot nooit klopt. Hij gaat wel voor de volle 100% op als je de bezoekers aan Why2025 en Gamescon beschrijft. Dit zijn pas echte communities.

Mobiele versie afsluiten