Wat is de focus van bedrijven als Netskope?

In een interview dat zou moeten gaan over cybersecurity stond de ceo van Netskope wel erg lang stil bij de beursgang. De argumenten die hij gebruikte doen niet voor het eerst de vraag opkomen: draait het om security of cash?

netskopeDat externe financiers de IT security sector als een interessant jachtterrein beschouwen is niet nieuw. Al  jaren worden er grote bedragen ingepompt. Tientallen start-ups die allemaal iets claimen op een van de deelgebieden van security (cyber is geen OT) vechten om aandacht, geld en zelfs om klanten.

ITchannelPRO heeft diverse keren van dichtbij meegemaakt dat niet elke speler in die arena even serieus bezig is. Netskope is dan weer opgevallen omdat het zeer korte tijd om aandacht op de Nederlandse markt streed en daarna uit beeld is verdwenen. Distributeurs en de marktplaatsen van de hyperscalers zijn schijnbaar voldoende om de Nederlandse markt te kunnen bedienen.

In de periode dat de zichtbare aanwezigheid op de Nederlandse en andere Europese markten afnam, nam die in onder andere Amerika juist toe. Daar klanten scoren was belangrijker en sinds de plannen van de beursgang uitlekten is duidelijk waarom dat zo was.

Het kan een goed doordacht plan zijn om je energie te steken in een markt waar meer groei mogelijk is. Door het interview waarin de IPO zo veel ruimte kreeg kan je het ook anders verklaren.

Waarom een IPO?

De CEO Beri zegt namelijk on the record dat de IPO nodig is om bekender te worden. bij klanten, partners en prospects. Dat klinkt goed, maar dat hij vervolgens ook investors noemt als groep waarbij hij bekender wil worden, roept echt vragen op.

Ook dit is een bedrijf dat in aanloop naar de beursgang de omzet heeft opgekrikt en de verliezen snel heeft zien oplopen. De beursgang is nodig om de operationele verliezen te compenseren, de schuldenlast onder controle te brengen en ook als werkkapitaal (allemaal volgens de SEC).

Komt bekend voor

Het verhaal van Netskope lijkt tot nu toe erg veel op wat al tientallen keren is voorbij gekomen. Start-up die met hagel schiet om overal ter wereld lucratieve markten te treffen, vervolgens snel weer terugkeert naar Amerika en dan via een beursgang geld ophaalt. Of de dienst goed is of niet speelt in dat proces amper een rol. Na de beursgang kan namelijk het bedrijf worden opgetuigd voor de verkoop. Dan wordt het weer van de beurs gehaald en geïntegreerd in een ander bedrijf. Winnaars van die operatie zijn zelden de werknemers, klanten of kleine aandeelhouders, maar dat mag duidelijk zijn.

 

Mobiele versie afsluiten