De afgelopen dagen heeft hurricane Helene voor veel overlast en schade gezorgd. In een opzicht valt het nog wel mee met de schade en dat is het waar het gaat om het digitale domein. Hurricanes en cyber zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ondergelopen bezemkast
Wat er toen is gebeurd is, en daar heeft ITchannelPRO in het verleden al eens over geschreven, dat iedereen toen pas voor het eerst doorkreeg hoe zeer we afhankelijk zijn van internet en IT. Die afhankelijkheid bleek toen masten voor telefoon- en stroomkabels door het wassende water werden meegesleurd. Lokale ondernemers die alle IT in de bezemkast hadden staan, hadden nooit rekening gehouden met een hoge waterstand.
Niet robuust of redundant
Telefonie en internet in het getroffen gebied bleken niet robuust en totaal niet redundant. Nog voor de term ransomware breed bekend werd, was die ervaring het startpunt voor het beveiligen van het digitale en cyberdomein.
De overheid kwam met suggesties voor cyberverzekeringen. Daar valt het nodige op af te dingen, maar verzekeraars zorgden er wel voor dat iedere ondernemer door de verplichte checklist zijn eigen IT landschap onder ogen kreeg. Dat leidde ook tot het begin van cyberbewustzijn. Leveranciers van connectiviteit en opslag kwamen er achter dat hun aanbod voor het MKB totaal ontoereikend was om die ook maar enige kans te geven een natuur catastrofe te overleven.
Katerina als aanjager
Katerina is de aanjager geweest – in Amerika en daarbuiten – van online back-up diensten, DR pakketten en nog veel meer. Het aanbod dat toen is ontwikkeld vormt nog steeds de basis van het gros van de oplossingen die er vandaag is om cybercriminaliteit buiten de deur te houden. Tot zover de te weinig bekende link tussen alles dat met cyber te maken heeft en een hurricane.
Afbeelding via https://www.noaa.gov/helene