Over home office wordt op dit moment veel geschreven, terwijl de aandacht in de pers voor DR en helemaal voor BC afneemt. Toch is er een duidelijke link tussen de drie begrippen. Daar aandacht aan besteden kan problemen voorkomen en de impact van incidenten verkleinen.
Homeoffice is bekend
Werken van huis uit is bekend en vooralsnog voor een grote groep werknemers de norm. In Nederland is homeoffice geen verschijnsel van de laatste zes maanden. Er werd al vaker van huis uit gewerkt. Daarom was de overgang van fysiek kantoor naar verplicht van huis uit werken niet extreem lastig.
DR de basics zijn gelijk
Dat geldt ook voor de basics van Disaster Recovery, gekoppeld aan werken vanuit huis. In de meeste gevallen wordt de data van een server of uit een cloud gehaald en belandt daar ook weer. Voor IT beheerders maakt het in principe niet zo veel uit van welke plek uit de data en applicaties worden benaderd. De laptop van de zaak die in het homeoffice wordt gebruikt en via een vpn de kantoor applicaties gebruikt is niet veel anders dan een desktop op de vaste werkplek op kantoor.
Het verhaal wordt al anders als de medewerker thuis lokaal zijn data opslaat. Dat kan zijn op de laptop van de zaak, maar ook een eigen extern storage device zoals usb stick. Zolang het maar om kopieën gaat is dat voor de DR policies geen probleem, maar versiebeheer kan al snel een uitdaging worden.
Business Continuity (BC) een ander verhaal
Voor organisaties die een Business Continuity plan (moeten) hebben speelt weer iets anders. Er zijn tal van bedrijven, vooral in de IT, die allang een plan op de plank hadden liggen om in geval van incidenten volledig van huis uit te kunnen werken. Dat zijn de bedrijven die de overstap van pre-corona naar lockdown veilig hebben gemaakt.
Dat is iets anders voor bedrijven waarbij de BC planning niet uitging van een 100% verplaatsing van de werkplekken van centraal naar totaal decentraal. Die organisaties hebben draaiboeken voor BC die niet geënt zijn of waren op de huidige omstandigheden.
Een BC draaiboek snel updaten aan the new normal is in de meeste gevallen minder eenvoudig dan het lijkt. Inventarisatie van alle processen en dan nieuwe richtlijnen opstellen gaat namelijk lastig als er zo verspreid wordt gewerkt. MSP’s en andere externe IT beheerders zullen dit beeld mogelijk herkennen. Zij kunnen de klanten tot op zekere hoogte ontzorgen met technische oplossingen op server en remote werkplek niveau. Wat zij niet kunnen is het DR plan, laat staan het BC plan, updaten.
Ze kunnen de klanten er wel op wijzen dat met home office als standaard de DR en BC nog steeds op de agenda moet staan. De gerelateerde vraag “wat moeten we doen als xyz gebeurt?” is nog steeds valide. Het antwoord is niet per se hetzelfde als een half jaar geleden. Wat zij ook heel goed kunnen is bedrijven die voorheen nog te weinig aandacht hebben geschonken aan de twee onderwerpen er op wijzen dat het met alle home office werkplekken de hoogste tijd is daar naar te kijken.