• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Wat anders hadden Google en Oracle in Engeland kunnen doen?

Servers uitzetten of de boel laten crashen

21-07-2022
thermometer
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Voor de tech pers was het omvallen van de cloud van Google en Oracle in Engeland door de extreme warmte een belangrijke gebeurtenis. Terecht ook, want dat een cloud onbereikbaar is komt weinig voor. Twee clouds is uitzonderlijk. Wat kunnen we hiervan leren?

thermometerHet lijkt een simpel verhaal te zijn. De gebrouwen in Londen waar Google en Oracle een deel van de cloud infrastructuur hebben ondergebracht leverden dinsdag problemen op. Een buitentemperatuur van 40 graden betekende dat free air cooling niet meer kon worden toegepast. De andere manieren om de hardware te behoeden voor te hoge temperaturen, dus men ging over tot het uitzetten van de hardware. Beter geen dienstverlening dan defecte hardware.

Impact

Die keuze snapt iedereen. De impact is voor een buitenstaander op voorhand niet in te schatten. In het geval van de Oracle cloud zal het vooral gaan om puur zakelijke, B2B toepassingen. Maar wat zit er allemaal in dat deel van de Google cloud dat in Londen is gehuisvest? Dat blijkt dus het platform te zijn waarop een Britse WordPress hoster draait. Door de storingsmeldingen van die hoster is direct te zien dat het geen kortstondig incident is geweest. De eerste ticket verscheen op 19 juli om 11:38. Om 23:51, dus na ruim 12 uur was “approximately 90% of affected sites recovered.” De problemen bij Oracle begonnen eveneens op dinsdag rond 11:10. De ticket is woensdag 09:00 gesloten.

Het is lang niet meer voorgekomen dat twee datacenters om dezelfde redenen de knop uitzette. Helemaal bijzonder is de duur van deze verstoring. Of de SLA en voorwaarden hier rekening mee hebben gehouden is nog maar de vraag. Een beroep op overmacht door de cloudaanbieders klinkt logisch, maar is waarschijnlijk niet terecht.

Wat hier namelijk is gebeurd was namelijk te voorzien. Ieder weerpraatje van de afgelopen week ging over de +40 graden die onderweg was. Deze twee clouddatacenters hebben of niet nieuws niet serieus genomen of geen kans gezien de koelcapaciteit op te schroeven.

Daar zit dan ook het grote probleem. Hier is niet “door domme pech” gevallen iets stukgegaan. De beheerders had moeten weten dat bij deze temperaturen de datacenters niet meer draaiende te houden waren. Klanten zijn niet vooraf geïnformeerd.

Juristen en beheerders

Dit dubbele incident zal daarom nog wel een staartje krijgen. Juristen van klanten en de cloud aanbieders zullen vast en zeker het nodige in stelling gaan brengen. Dan zal ook vast wel bekend worden wat Google en Oracle in Engeland wel hadden kunnen doen. Op de achtergrond zal menig beheerder van een datacenter of serverruimte zich nu zorgen moeten gaan maken. Want ook zij kunnen bij een volgende hittegolf voor de keuze staan: servers uitzetten of de boel laten crashen?

Tags: cloud

GerelateerdeBerichten

CISPE-300

CISPE sleept Europese Commissie (EC) voor de rechter

2025/07/30
terra-wortmann-cloud

Zo’n cloud bestaat niet in Nederland

2025/07/24
Volgend bericht
smart-home-720x340

Smart home-norm Matter uitgesteld

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon