Cloudstorage is goed ingeburgerd en toch blijkt keer op keer dat dit type dienst goed is voor minder aangename verrassingen. Soms gaan er echt dingen fout waardoor data verloren gaat, vaker is het de hoogte van de rekening die negatief opvalt. Dat laatste zou toch beter moeten kunnen?
Die vraag komt ook aan de orde in een rapport dat cloudstorage aanbieder Wasabi recent online heeft gezet. Voor de EMEA regio is een samenvatting van 1 pagina beschikbaar die gratis te raadplegen is. Bij dit onderzoek is ook input van de Nederlandse markt gebruikt, wat de samenvatting nog nuttiger maakt.
Dat de vraag naar cloudstorage in de publieke cloud toeneemt is een weinig verrassende bevinding. Interessanter zijn drie andere constateringen die allemaal naar dezelfde tekortkoming wijzen.
Met 48% geeft bijna de helft van de respondenten in EMEA aan dat de kosten voor opslag in de cloud als Fees op de factuur verschijnen. Iets meer dan de helft van deze groep (52%) heeft het afgelopen jaar meer uitgegeven dan de bedoeling was (zie ook link). Ruim een derde (37%) was onaangenaam verrast door de hoger dan geplande kosten voor dataverkeer voor opslag in de cloud.
Al deze drie punten wijzen nadrukkelijk naar een simpel gegeven. De rekening voor dit soort clouddiensten zijn nog steeds en te vaak onduidelijk. Voor elk type consumentendienst was dit al lang door ingrijpen van een toezichthouder of de wetgever gecorrigeerd. Voor de zakelijke markt geldt minder toezicht en is er minder transparantie.
De korte opsomming van Wasabi zou toch extra reden moeten zijn voor sommige aanbieders cloudstorage zonder verrassingen in de markt te zetten? Dus van transparantie en voorspelbare facturen een speerpunt te maken?