• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Waarom marketing geen soft skill is (maar keiharde business)

27-06-2025
SPRKL-Marketing-Dominique-4
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

SPRKL-Marketing-Dominique-4Ik weet het. Jullie zijn van de feiten. De logica. De getallen. En als het even kan: de nullen en enen. Geen vage praatjes, maar systemen die werken.

Daarom voelt marketing voor veel IT-bedrijven een beetje… meh. Zacht. Creatief gedoe. Leuk voor reclamebureaus en Instagram-types. Maar in de echte wereld, waar firewalls gebouwd worden en uptime telt? Daar heb je niks aan branding en tone of voice. Toch?

Mis.

Marketing ís geen soft skill. Marketing is keiharde business. En als je het goed doet, is het net zo logisch, meetbaar en schaalbaar als een goed ingerichte infrastructuur.

De meetbare waarheid

Laat me één ding rechtzetten: marketing is geen ‘gevoel’. Geen vaag sausje over je bedrijf. Het is een strategisch middel waarmee je bepaalt wie jou kent, wie je vertrouwt – en wie er belt als ze morgen een pentest nodig hebben.

En dat is dus wél te meten. Alleen moet je wíllen meten. En niet wachten tot het rustig is om ‘snel iets met marketing’ te doen. Want ad hoc marketing werkt net zo goed als ad hoc patchmanagement: tijdelijk, rommelig en op termijn riskant.

Soft aanpak, harde gevolgen

Wat ik vaak zie in de IT-branche, is dat marketing er pas toe doet als de pipeline begint te verdampen. Als sales ineens meer koude belletjes moet plegen. Als die leads via-via niet meer vanzelf binnenkomen.

En dan is er paniek. Dan moet er “iets met LinkedIn” of “een campagne live”. Snel, nu, gisteren.

Maar dat is geen strategie. Dat is symptoombestrijding.

Een structurele marketingaanpak draait om keuzes. Om focus. Om data. En ja: om investeren, ook als het goed gaat. Zeker als het goed gaat. Want dát is het moment om te bouwen aan je merk en marktpositie. Niet als je met je rug tegen de muur staat.

Waarom juist IT-bedrijven marketing serieus moeten nemen

Je verkoopt complexe diensten. Je doelgroepen nemen geen overhaaste beslissingen. Vertrouwen en expertise zijn je belangrijkste verkoopargumenten. En laat dat nou precies zijn waar goede marketing op scoort.

Wat jij doet, snappen je klanten vaak niet tot in detail. En dat hoeft ook niet – als jij het maar weet te vertalen. Naar herkenbare problemen, praktische oplossingen en een verhaal dat blijft hangen. Geen Buzzword Bingo, maar duidelijkheid.

Dat vraagt om mensen die marketing snappen. Niet om een developer die er “ook content bij doet”. Niet om de office manager die af en toe iets post op social. En al helemaal niet om een stagiair die net leert wat SEO betekent.

Tijd voor een reality check

Marketing is geen sluitpost. Geen hobby. Geen ‘moetje’. Het is de brug tussen je technische kennis en je ideale klant. En die brug bouw je niet met Excel alleen.

Dus aan alle IT’ers die dit lezen: zie marketing niet als de zachte kant van je bedrijf. Maar als de hardste noodzaak om te blijven groeien.

En als je denkt: “Misschien moet ik hier toch eens serieus naar kijken” – dan zit je bij SP*RKL precies goed.

Dominique Bockmeulen

Chief SP*RKL / Directeur @ SP*RKL Marketing ✨

Tags: columnmarketing

GerelateerdeBerichten

jelle sewan

Zomercolum Jelle de Bruijn – Sewan

2025/07/29
Ernst-YD-399x400

Column: AI, zweet en zonnebrand

2025/07/09
Volgend bericht
Gamma_Odido

Gamma en Odido bundelen krachten met Teams Phone Mobile

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon