Het bericht over de Orange Másmovíl deal in Spanje leidde tot de vraag waarom Vodafone daar zo weinig opvalt. Een goede vraag, maar het antwoord dat Vodafone daar vooral door de AVG opvalt zal niemand hebben verwacht.
Vodafone is in Spanje nu nog de vierde aanbieder met een marktaandeel van rond de twintig procent. Bij een dergelijke omvang ga je uit van een professionele organisatie. Dat is echter totaal niet het geval. Een blik op het aantal keren dat de telco een AVG boete kreeg opgelegd kan maar tot een conclusie leiden: daar heeft men de interne processen totaal niet onder controle.
Afgelopen week was het weer eens raak. Voor de 94ste keer (!) sinds de Spaanse toezichthouder handhaaft is er een boete opgelegd aan een bedrijf van de Spaanse Vodafone activiteiten. 56.000 Euro boete omdat internetbedrijf Ono in een bevestigingsmail voor een mutatie de gegevens van andere klanten weergaf.
Een datalek dus en een die moeilijk navolgbaar is. Een copy-paste fout mag niet, maar het kan gebeuren. Als het gebeurt dan zal de dataset van 1 klant zijn geplakt. Hoe het bij Ono mogelijk is dat supportmedewerkers meerdere klantgegevens te kopiëren en plakken is een raadsel.
De 94ste boete dus en het overzicht staat vol met dit soort blunders. Van een andere orde, want nog ernstiger, dan bovenstaande fout is het verstrekken van nieuwe simkaarten aan criminelen. Simswapping, dat gelukkig amper voorkomt in Nederland is verder in het Zuiden duidelijk een groter probleem. Opmerkelijk wel dat het ook als een AVG overtreding wordt gezien.
In totaal staat de teller van de opgelegde boetes aan Vodafone Spanje nu op ruim 16 miljoen Euro. De tendens lijkt te zijn dat de toezichthouder de bedragen opschroeft, wat bij herhaling van gelijke overtredingen logisch is.
Dat Vodafone Spanje de Nederlandse pers amper haalt, lijkt op het eerste gezicht niets te maken te hebben met al die AVG overtredingen. Maar een niveau lager is die link er wel. Een bedrijf dat zo worstelt met de interne processen is geen interessante overnamekandidaat of een partij die makkelijk bijkoopt. Kopen en verkocht worden – dat is reden tot ver over de eigen landsgrens de pers te halen. Nu die redenen er niet zijn is er geen aandacht.