Thuiswerkers hebben nu meer dan ooit behoefte aan zakelijke head-sets. Hierdoor groeit Jabra snel. Frank van Veen, Channel Marketing Manager B2B Benelux, legt uit waarom een zakelijke headset zoveel anders is dan een consumentenheadset. Een gesprek over het belang van gebruikersprofielen, de rol van IT-beheerders en het zetten van die éxtra stap.
De ene headset is de andere niet
En zie daar, na de start van thuiswerken ontstond er een run op headsets. Alle resellers en retailers hebben het waargenomen. Mensen die snel even een headset kwamen kopen om online te kunnen vergaderen. Deze eerste aankopen werden niet gesteund door een weloverwogen IT-beleid. Zakelijke headsets zijn principieel anders dan consumentenproducten. In beide markten zijn er headsets met en zonder kabel, maar daar houdt de overeen-komst echt wel op. De over the ear en in-ear headsets voor de consumentenmarkt hebben steeds meer features die vooral bestemd zijn om de luisterervaring (experience) te vergroten.
Frank: “De intelligentie die ingebouwd is om omgevingsgeluid te onderdrukken (Active Noice Cancellation) is indrukwekkend, maar werkt alleen voor de gebruiker. Als diezelfde headset voor een gesprek gebruikt wordt, hoort de ontvangende partij alle stoorsignalen die de gebruiker (zendende partij) om zich heen heeft. Alle omgevingsgeluiden klinken daarmee door in de conference call. Een zakelijke headset heeft naast premium geluid en de ANC-functionaliteit ook noise cancel-ling-microfoons die het omgevingsgeluid onderdrukken tijdens het gesprek.”
Gebruikersprofielen
Nu het iedereen duidelijk is dat hybride werken voorlopig blijft, groeit het besef dat goede audiovisuele hulpmiddelen prioriteit hebben. IT-beheerders zouden daar een leidende rol in moeten nemen, vindt Frank: “Voor een degelijk besluitvorming- en selectieproces is het belangrijk dat de IT-beheerders informatie inwinnen, zoals hoe de headset gebruikt gaat worden. Samen met de reseller kunnen wij die gebruikersprofielen in kaart brengen. Zo heeft een thuiswerker een andere behoefte dan een contactcenter-medewerker of iemand die veel onderweg is. Als deze stap wordt overgeslagen, zal de eindgebruiker minder snel de toegevoegde waarde zien en sneller teruggrijpen naar zijn consumentenheadset. Zonde van de investering. Bovenal geeft het meer problemen voor de IT-beheerder, want consumentenheadsets werken vaak niet goed samen met het platform, krijgen geen updates en zijn niet op afstand te beheren. De headsets van Jabra zijn op afstand te beheren en te updaten met onze gratis remote software.”
Extra stap
Een goede zakelijk headset heeft kwaliteits-certificaten. De basis is de UC- of Microsoft Teams-certificering die garandeert dat een product naadloos werkt met het UC-platform. Dat biedt uiteraard gebruikersvoordelen. Die certificering ontbreekt vaak bij consu-mentenheadsets, zegt Frank: “Meer dan 61 procent van de headsets die zakelijk worden gebruikt zijn niet UC-gecertificeerd.” De meest Jabra-producten gaan zelfs nog een stap verder dan de basiscertificering. Frank: “Veel van Jabra’s producten voldoen aan de Microsoft Open Office standaard: een nóg strengere validatie voor het gebruik in drukke omgevingen (open kantoren). Hiermee weet de klant zeker dat kwalitatief hoogstaande gesprekken gevoerd kunnen worden in rumoerige omgevingen.”
Kunstmatige intelligentie
Jabra gaat verder dan enkel hardware ontwik-kelen, ook de intelligentie en software speelt een belangrijke rol. Met de huidige Jabra-software kan de IT-beheerder al inzichten krijgen over de drukte in een callcenter. Maar ook of de medewerker te hard of zacht, te veel of juist te weinig praat. Dankzij deze softwarefuncties kunnen de headsets het omgevingsgeluid in kaart kunnen brengen zodat de systeembeheerder via heatmaps de geluidsdruk binnen een kantoor kan analy-seren. Frank: “In de toekomst opent dit de weg naar meer mogelijkheden en is integratie met callcentersoftware mogelijk. Er kunnen dan analyses gedaan op de wijze waarop medewerkers klanten te woord staan.”
Kleine vergaderruimtes
Klaslokalen en kleine vergaderruimtes zijn vaak niet goed ingericht voor videoconferecing. Zo zijn er in veel gevallen weinig voorzieningen om remote communiceren te ondersteunen. Speciaal daarvoor is de Jabra PanaCast ontworpen, ’s werelds eerste intelligente 180-graden panoramische 4k plug-and-play video-oplossing. Dankzij de 180-graden camera is iedereen tegelijk in beeld, ook op veilige afstand. De people counting feature geeft een signaal wanneer er te veel mensen in de kamer zijn. Extra handig voor scholen: de Jabra PanaCast heeft drie lenzen waarmee je het beeld kan splitsen: één op het whiteboard en de andere op de docent, hiervoor is geen aparte camera nodig.