Zowel KPN, T-Mobile als Vodafone hebben over de laatste periode groei van het aantal mobile postpaid gebruikers gerapporteerd. De markt voor mobiele telefonie leek al enige jaren redelijk verzadigd, hoe is het dan mogelijk dat alle drie groei noteren?
186.000 nieuwe postpaid gebruikers
KPN en Vodafone spreken allebei van een netto aanwas van 67.000 postpaid gebruikers. T-Mobile telde er 52.000. 186.000 nieuwe gebruikers in drie maanden tijd is veel en toch heeft de pers hier weinig aandacht aan besteed. Dat zal vooral komen omdat de cijfers van de andere diensten meer opvielen. Er is sprake van opvallende verschuivingen op de markt voor breedbandinternet pakketten. Kleinere aanbieders lijken het daar beter te doen dan dit trio. Dat was al eerder zichtbaar in de cijfers die de toezichthouder ACM beschikbaar stelt.
MVNO
De ACM rapportage over de marktontwikkelingen loopt altijd enige tijd achter op de kwartaalcijfers van de aanbieders zelf. Toch blijkt bij nader inzien uit de ACM cijfers van de voorliggende periode dat er wat aan de hand is op de mobiele markt.
Uit de tabellen blijkt namelijk dat het marktaandeel van de MVNO’s voor het eerst met een volle stap is afgenomen. ACM geeft nooit de precieze marktaandelen weer, dat is bedrijfsgevoelige informatie. Het geeft een bandbreedte van steeds vijf procentpunten. In de laatste rapportage staat MVNO nu een trede – dus tot vijf procent marktaandeel – lager.
Zou dat dan in een keer de toch wel forse post-paid groei verklaren? Hierover verschillen de meningen. Terecht wordt her en der opgemerkt dat de drie ook klanten van elkaar overnemen. Dat kan inderdaad tot een positief saldo leiden, maar het is onwaarschijnlijk dat hiermee het grootste deel van de netto aanwas is verklaard.
Leegloop of andere reden
Waarschijnlijk is dat de meeste netto groei van het trio primair komt door het leeglopen van een of meerdere MVNO’s van klanten die postpaid willen. Het is onbekend wat daarvan de reden is. De tarieven voor tikken of mobiel internet zijn niet veel anders dan begin dit jaar. Overnames op dit vlak zijn onbekend. Is het de kracht van bundels in de B2C en de B2B markt die hier een rol speelt? De redactie van ITchannelPRO hoort het graag.