Een week terug kwamen meldingen voorbij als zou Dell gehacked zijn. Ook nu weer waren bepaalde social media kanalen de bron van het nieuws. Gebruikelijk is dat het enige tijd duurt voordat duidelijk is wat er klopt van de melding. Enkele dagen daarvoor was er nog een ander bericht over Dell. Met de kennis van nu is dat interessanter dan de status van de hack.
Als ergens data wordt gestolen voelen de cybercriminelen zich al snel verplicht aan te tonen dat het om echte data gaat. Echte data online lekken moet er voor zorgen dat het slachtoffer sneller over gaat tot betalen. Het is ook een signaal naar andere criminele bendes om de status aan te tonen.
Honeypot
Dell nam de tijd om te onderzoeken of de claim van de criminelen klopte. Het kwam met de reactie dat het inderdaad ging om een succesvolle inbraak op een deel van de infra. Echter, deze omgeving, het Customer Solution Centers platform staat los van de rest. Wat aan data aanwezig is zou primair fake data zijn.
Online verschenen daarom ook snel grappen dat dit met 1,3TB wel eens de grootste honeypot uit de geschiedenis zou kunnen zijn. De opwinding was weer snel over, Dell verdween weer uit het nieuws.
eNPS
Daar zal het bedrijf ook blij mee zijn, want een eerder bericht over het bedrijf was beduidend slechter. Een jaar na het bedrijf begon thuiswerken onmogelijk te maken en zelfs te verbieden is de sfeer op de werkvloer nog verder verslechterd.
In de zomer van 2024 was de score 48 punten op de vraag of medewerkers Dell als potentiële werkgever zouden aanraden voorstellen. Dat was was een enorme daling, want in 2023 was de score nog 64. Dit jaar heeft de vraag naar eNPS (employee net promoter score) geleid tot een score van 32.
De ervaring leert dat er een link is tussen de eNPS en de klanttevredenheid, tussen de eNPS en de kwaliteit van de geleverde diensten of producten. Om die reden zal het verhaal van de miserabele eNPS minder makkelijk door de directie van Dell kunnen worden genegeerd dan het verhaal over een aangevallen honeypot.