In de reeks met topvrouwen in de IT spreekt Pauline Lauer dit keer over inclusiviteit met Frida Robben, een doorgewinterde IT-techneute die werkt als senior applicatiespecialist bij het Rijksmuseum.
Goede start in de IT
Frida kwam met haar kersverse diploma op zak terecht bij haar eerste werkgever. Bij Honeywell’s Europese distributiecentrum in Hoofddorp had ze ook haar eindstage gelopen. Een goede start, want zij ontwikkelde zich er snel en werkte zich in een paar jaar tijd op tot senior IT-medewerker.
Vrouwonvriendelijk incident
Frida herinnert zich echter wel een vrouwonvriendelijk incident op de werkvloer bij het distributiecentrum. “Een nieuwe collega was net afgezwaaid als militair en zijn inwerkplan was zo opgezet dat hij met iedereen zou meelopen. Tijdens deze inwerkperiode werd ik vrijwel direct en voor het eerst in al die jaren geconfronteerd met een nogal negatieve reactie van deze nieuwe collega.”
Frida kreeg namelijk van hem te horen dat vrouwen niet thuishoren in de IT en dat zij de plek innam van een man. Met als gevolg dat hij van haar niets wilde aannemen, ook al was zij inmiddels de meest ervaren collega. “Dat vond ik echt bizar. Mijn werkgever handelde adequaat en ‘promoveerde’ deze collega naar een andere afdeling.” Gelukkig heeft Frida haar passie voor de IT hierdoor niet verloren. “Het was een eenmalig incident in mijn carrière. Sterker nog, ik blijf onverminderd en met veel passie gefocust op databases en software. Want in de IT zijn zowel mannen als vrouwen nodig, ieder met eigen visie en inbreng. Juist samenwerking brengt ons verder.”
Programmeren met Cobol
Inmiddels was haar interesse in programmeren gewekt en keek zij mee met collega’s die werkten als programmeur. Bij de eerstvolgende vacature voor programmeur kreeg ze van de Deutsche Bank direct de kans om de opleiding Volmac Cobol / VSP-ontwikkelaar te volgen. Frida werkte daarna ruim 10 jaar als Cobol-programmeur voor acht vestigingen van Deutsche Bank. Daarbij was zij verantwoordelijk voor wijzigingen in de rekening-courant software ‘Atlas’ op ‘HP NonStop‘ (voorheen Tandem). Tevens schreef zij nieuwe programma’s op aanvraag van de branches.
Internationaal onderhield ze contacten met vestigingen in Parijs, Brussel, Warschau, Moskou (andere tijden), Lissabon, Praag, Amsterdam, Milton Keynes en Frankfurt. Frida: “Dat vond ik een boeiende tijd. Ik had een intensieve samenwerking en voerde overleg met de businessanalisten en ontwerpers met als doel te komen tot de beste programma’s voor de vestigingen van Deutsche Bank met een HP NonStop machine.”
Applicatie Specialist Betalingsverkeer
Op basis van deze kennis en ervaring werkte ze daarna jarenlang als Applicatie Specialist Betalingsverkeer voor Sogeti Luxembourg. “Vanaf de eerste dag werkte ik gedetacheerd als consultant voor de Rabobank Groep ICT in Zeist in het fantastische team ‘Transacties’. Samenwerken en het delen van kennis en ervaring zit daar in de genen van elk teamlid”, blikt Frida terug.
Dit team beheerde de HP NonStop-applicaties voor het ‘Betalingsverkeer’ en ‘Verantwoording’ van de bank. Vele uitdagingen kwamen voorbij, waaronder de implementatie van een verantwoordingsapplicatie, verbeteringen in het chartale systeem, het elektronische betalingsverkeer en spoedtransacties.
Verder studeren en groeien
In 2013 trad Frida in dienst bij de Rabobank als Applicatie Specialist in team Transacties en startte met de deeltijdopleiding Business IT & Management aan de Hogeschool van Amsterdam. “Door deze studie kreeg ik steeds meer kansen binnen de Rabobank. Zo was ik twee jaar projectleider Uitwijktesten, ook wel Business Continuity Management (BCM) genoemd.” BCM houdt binnen het bankwezen in dat je aantoont dat je als bedrijf bent voorbereid op een calamiteit en dat je kunt doordraaien nadat die calamiteit zich heeft voorgedaan. Daarbij wordt het primaire productie-transactiesysteem verwisseld voor het uitwijk-transactiesysteem.
Frida Robben Consultancy
Inmiddels heeft Frida 30 jaar ervaring, inclusief een Bachelor Business Administration. “Als applicatiespecialist werk ik in complexe ICT-omgevingen en weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om bedrijfsinformatie te leveren aan het management of de ondernemer en om collectie-informatie digitaal beschikbaar te maken aan onderzoekers en het grote publiek. Alleen kwalitatief goede data geeft de ondernemer, manager of onderzoeker de juiste informatie om accuraat besluiten te kunnen nemen en juiste onderzoeksresultaat op te kunnen leveren”, concludeert ze.
In deze serie artikelen spreekt Pauline Lauer over gendergelijkheid in de IT met vrouwen die hun sporen hebben verdiend in de IT-sector. Doel is een zo breed mogelijk beeld krijgen van de stand van genderdiversiteit en inclu-siviteit in de IT. Pauline is managing consultant bij LogicQ.net, een samen¬werkingsverband van freelance (IT-)professionals dat sinds 2010 software-oplossingen biedt. Buiten social media, bloggen en marketing-communicatie, is Pauline bij LogicQ medeverantwoordelijk voor Business Development.
Door: Pauline Lauer
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)