Vorig jaar zorgde de lockdowns en het verplichte thuiswerken voor een fors hogere vraag naar tablets. Dat blijkt een eenmalige opleving te zijn geweest, de groei vlakt al weer af
Tablets volgens IDC
De analisten blijven desondanks positief voor deze bijzondere categorie hardware. Men veronderstelt dat in bepaalde sectoren de vraag hoog zal blijven. Het succes van Windows voor tablet-achtige systemen schijnt evident te zijn.
Over de ranking in EMEA wordt nog gezegd dat Samsung ook nu nog het grootste marktaandeel heeft. Apple zou dankzij deals in het onderwijs op een tweede plek uitkomen. Lenovo profiteerde schijnbaar van het wegvallen van Huawei. TCL als “paraplu-merk” kwam op de vierde plek uit.
Concurrentie
Als er een hardware product is dat een zeer korte fase van populariteit heeft gekend is het wel de tablet. Toegeven Apple heeft nog steeds zeer begeerde producten en Samsung een breed portfolio. Maar echt veel aandacht in de markt is er niet. Tablets moeten concurreren met zowel smartphones als laptops.
Chromebooks
Er zijn cijfers die duidelijk maken wat mondiaal gezien de grootste concurrent voor de tablets is. Dat zijn niet zozeer de gewone laptops. Die heeft namelijk een goedkopere variant gekregen, de Chromebooks. Dat is in veel situaties een directe concurrent voor het tablet. De verkoopcijfers van Chromebooks zijn dan ook positiever dan die voor tablets. In Q3-2020 werden er mondiaal twee keer zoveel van dit soort laptops verscheept dan in Q1-2020. Natuurlijk had dat deels te maken met de achterstand bij leveringen in Q2-2020. Maar in Q1-2021 lag het aantal shipments met 23 miljoen stuks nog eens dubbel zo hoog. Die groei is in Q2 van dit jaar afgenomen, maar nog steeds zijn er bijna 2 miljoen meer verscheept dan in het derde kwartaal van 2020.
De verklaring van IDC over de daling van vraag naar tablets lijkt daarmee onvolledig. Zo te zien heeft men de olifant in de kamer, de chromebooks over het hoofd gezien.