Als de signalen die IDC, TechArc en anderen opvangen juist zijn krijgt de IT markt te maken met lagere volumes en hogere prijzen. Dat zou een herhaling van Q2-Q3 2020 betekenen.
Hogere transportkosten
Het gevolg hiervan is dat de prijs voor containervracht de afgelopen periode met 40-50 procent is toegenomen. Geen enkele fabrikant, importeur kan het zich veroorloven dergelijke forse stijgingen geheel zelf te betalen. Een deel van die kosten komt via de importeur, distributeur bij de reseller en daarmee de eindklant terecht.
Minder productie
Los van die hogere transportkosten is er de prijsdruk omdat er gewoon minder kan worden geproduceerd. Minder aanvoer betekent immers minder productie. Dat speelt bij de chips en ander IT componenten, maar ook bij plastics en metalen voor behuizingen zijn logistiek en productie in China op dit moment minder dan voorheen onder controle. (dat laatste verklaart ook de forse daling voor printer shipments)
Voor IDC staat vast dat de markt rekening moet houden met 5-10 procent minder shipments (“aanbod”) voor de resterende maanden van het jaar voor smartphones. Dit kwartaal zou het volumen ook al met een procent zijn afgenomen. Een groot deel van de groei van eind 2020, begin 2021 is daarmee eenmalig gebleken.
Meer dan aleen de IT markt
Nu zeggen de getallen zonder verdere context weinig. Daarom is de verduidelijking van IDC voor de smartphone markt wel informatief. Cijfers voor andere delen van de IT sector zijn nog niet te traceren. Het is echter uitgesloten dat voor computers en servers het beeld veel rooskleuriger zal zijn. Het is overigens nadrukkelijk niet alleen de IT markt die zich op andere volumes en prijzen moet instellen. Dit geldt voor alles dat (deels) in het Verre Oosten wordt geproduceerd.