• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Voor een telco zijn 5G en glasvezel hierom echt verschillend

09-08-2021
Glasvezel
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Elke telco brengt met regelmaat persberichten uit het 5G netwerk en het ontsluiten van gebieden met glasvezel. Hierdoor lijkt het alsof ze beide infrastructuren even belangrijk vinden. Er is echter een wezenlijk verschil tussen de businesscases en die weinig wordt genoemd.

GlasvezelDe uitrol van glasvezel – anders dan voor datacenters en enterprises – in Nederland gaat terug naar het begin van deze eeuw. Zowel nationale telco’s als buitenlandse investeerders dachten parallel aan de internetzeepbel met het verglazen twee vliegen in een klap te slaan. Het aanboren van een nieuwe bron van inkomsten met goed rendement en het afschermen van de markt, want wie als eerste aanlegt maakt concurrentie overbodig.

Die strategie is mislukt. Het imploderen van de internetzeepbel ging ongeveer gelijk met de uitrol van ADSL2. Coax internet kon ook fors hogere bandbreedtes leveren. De externe partijen verlieten de markt. De alternatieven van de telco’s boden meer kans op rendement, omdat de levensduur van het kopernetwerk kon worden opgerekt. Met andere woorden de vraag naar glasvezel bleef uit.

Bankcrisis en regelgeving

Door de bankcrisis van 2007 volgde nog een reden de uitrol van glasvezel op een laag pitje te zetten. Minder bekend is dat ondertussen ook de kans op nieuwe monopolies van het netwerk door regelgeving onmogelijk was. Het rendement op investeren in glasvezel schoof daarmee op naar een periode die voor de meeste banken en beleggers onacceptabel lang was. De crisis had ook nog eens als gevolg dat in de consumentenmarkt de bereidheid over te stappen naar een nieuwe en dure technologie zeer gering was. Wie sneller internet wilde koos voor kabelinternet.

Funding mede door Europees geld

Anno 2021 liggen de kaarten weer anders. Er wordt flink gegraven in het land om glasvezel achter elke voordeur te krijgen. Dat lijkt op het eerste gezicht vreemd, want de terugverdientijd is ondanks innovaties nog steeds er lang. Het grote verschil is dat er Europees geld beschikbaar is gekomen voor de funding van de aanleg. De lage rentepercentages helpen ook anders naar het product te kijken. Dar verklaart deels waarom er weer investeerders in de markt actief zijn met uiterst lokale projecten.

Het financiële plaatje is anders geworden, maar dat geldt ook voor het technische kader. Elke telco in Europa maakt de overstap naar een all-ip netwerk. Koperdraad en analoge techniek gaat zo veel mogelijk weg. Dat is te oud, het onderhoud wordt steeds moeilijker en de performance is niet meer van deze tijd.

Koperdraad uitgemolken

Men kan ook beweren dat het kopernetwerk en de daarbij horende techniek nu tot op de draad is versleten en uitgemolken. In ieder geval is het voor een telco nu onvermijdelijk naar glasvezel over te stappen. Het is de enige manier om de bestaande enduser diensten (internet, spraak en media) te kunnen blijven aanbieden.

En dan 5G

Als vervolgens naar 5G wordt gekeken zijn er een paar overeenkomsten, maar ook verschillen zichtbaar. 5G heeft niets te maken met het uitgemolken zijn van de 3G techniek. Die bestaat namelijk nog. De funding en regulering van die markt is ook totaal anders geregeld. Maar wat wel geldt is dat een telco weinig keuze heeft dan het aan te bieden. Op het vlak van mobiele communicatie is de concurrentie gelukkig groter. Gebieden waar een aanbieder een quasi monopolie heeft komt bij snel breedband internet nog steeds veel voor in Nederland. Bij 5G is dat amper het geval. De klant, consument en zakelijk, kan en zal overstappen als zijn telco achterloopt bij 5G.

Het belangrijkste verschil tussen 5G en glasvezel vanuit de telco business heeft echter niets met uitrol en de consumentenmarkt te maken. Een wezenlijk deel van de communicatie door telco’s en partners heeft betrekking op de diensten voor de zakelijkemarkt. Diensten die er in de regel nog niet zijn, de 5G killer app voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke gebruiker is immers nog niet opgedoken.

De boodschap is dat om maximaal te kunnen profiteren van nieuwe 5G toepassingen samenwerken met de telco gewoon nodig is. We zien  dat telco’s via 5G proberen op te schuiven in de keten. Samen met partners willen ze veel meer als system integrators en consultants optreden. 5G is in dat opzicht voor een telco echt iets anders dan glasvezel.

Tags: 5Gglasvezel

GerelateerdeBerichten

Eurofiber-twitter

NTT DATA en Eurofiber samenwerking Private 5G managed service voor bedrijven

2025/07/10

FCA: “Nu bakens verzetten”

2025/06/24
Volgend bericht
US-signal-edge-datacenter

Keuzecriteria voor een edge datacenter

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon