Het is de tijd van het jaar dat wordt gekeken naar de doelen voor 2023 en communicatie die daar bij hoort. Als het goed is krijgt dat laatste meer dan ooit aandacht, want er is veel veranderd. En er is nog meer dat het gebruik van de oude communicatieplannen in de weg staat.
Impact adverteerders
Er is iets aan de hand met social media en wederom hebben we het dan over zowel B2C als B2B. Die ontwikkelingen zijn al het hele jaar zichtbaar, maar tot nu toe is er weinig geschreven over de impact daarvan op “adverteerders”. De meeste aandacht is namelijk uitgegaan naar de gevolgen voor de platforms zelf en de medewerkers. Deels is dat ook wel te begrijpen, want bij de ontslagen bij Facebook en Twitter gaat het om grote aantallen.
In het geval van Twitter is er alle reden aan te nemen dat dit platform voor adverteerders in een klap minder interessant geworden. Als grote adverteerders met een Amerikaanse en internationale footprint daar afscheid van nemen is dat een ontwikkeling die door de kleinere partijen wordt gevolgd en ook de oceaan zal oversteken. Bedrijven met een EU focus zullen om precies dezelfde redenen afscheid van nemen.
Advertentie Euro
Iedere lezer zal zich iets kunnen voorstellen bij het geschetste scenario voor Twitter. Maar hoe zit dat bij het andere en grotere platform. Is Facebook nog wel een goede besteding voor de advertentie Euro?
Een van de redenen waarom het aandeel Meta/Facebook met inmiddels meer dan 70 procent is gedaald heeft met dat laatste te maken. De profielen van gebruikers van dat platform worden steeds minder interessant voor adverteerders. De aantallen zijn nog steeds indrukwekkend, maar dat versterkt juist het effect van “schieten met hagel” als het om adverteren gaat.
Ook hiervan is een deel van de lezers wel op de hoogte. Maar het volgende punt is dat zeker niet. Per 2023 gelden er voor de beheerders en exploitanten van de grote platformen die actief zijn op de EU markt andere regels. Zij zullen eerder en beter moeten ingrijpen bij misstanden. Doel daarvan is de platform schoner te houden. Daar zal iedereen het nut van inzien. De keerzijde daarvan is wel dat de platformen hogere kosten krijgen en die kunnen weer leiden tot hogere tarieven.
Terwijl deze twee grote Amerikaanse platformen nu al op extra aandacht van toezichthouders en adverteerders kunnen rekenen is er met Mastodon een “nieuw” alternatief waar adverteerders nog niets mee kunnen. Terwijl daar nu al zeer interessante en makkelijke te identificeren doelgroepen actief zijn.
Is dan LinkedIn het enige netwerk dat “iedereen kent en gebruikt” dat de komende periode geschikt blijft voor communicatie op de manier zoals men die kent en accepteert? Helaas niet. Het aantal klachten over misbruik van LinkedIn neemt in hoog t empo toe. Daar wordt ook steeds meer voor gewaarschuwd. Het zijn allang niet meer de paar Nigeriaanse prinsen en Noord Koreaanse agenten die hier actief zijn. LinkedIn is een groeiende steppingstone voor de verspreiding van malware. Daarom is het een kwestie van tijd tot de eerste IT beheerders de toegang daartoe moeten gaan filteren.
Argwaan
Met name in de infosec kringen wordt dit jaar meer gesproken over de toenemende argwaan als het gaat om alle vormen van social media. De overeenkomsten met e-mail zijn frappant. Inmiddels weet (hopelijk) iedereen dat een mailbox zonder spamfilter onbruikbaar is en dat klikken op linkjes Russisch roulette is. Die kant gaat het ook uit met social media. Reclamebureaus zwijgen daar in alle talen over. Het is daarom aan de opdrachtgevers die discussie aan te zwengelen. Dat begint met de vraag: Wat is effectieve communicatie voor ons bedrijf in 2023 als je bovenstaande ontwikkelingen neit langer ontkent?