• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Voor 2023 is andere omgang met communicatie onvermijdelijk

en dat komt niet alleen door de Twitter

17-11-2022
werk communicatie
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Het is de tijd van het jaar dat wordt gekeken naar de doelen voor 2023 en communicatie die daar bij hoort. Als het goed is krijgt dat laatste meer dan ooit aandacht, want er is veel veranderd. En er is nog meer dat het gebruik van de oude communicatieplannen in de weg staat.

werk communicatieDe afgelopen jaren is op grote schaal ingezet op het gebruik van social media. Voor zowel B2C als B2B. Er is een hele groep bedrijfjes ontstaan dat claimt hier kennis van te hebben en daardoor in staat is het imago en de omzet van bedrijven te verbeteren. Bestaande communicatiebureaus bieden dit overigens ook. Dit soort bedrijfjes zal natuurlijk niet blij zijn met de recente ontwikkelingen, want alles wijst erop dat een deel van de business zal wegvallen.

Impact adverteerders

Er is iets aan de hand met social media en wederom hebben we het dan over zowel B2C als B2B. Die ontwikkelingen zijn al het hele jaar zichtbaar, maar tot nu toe is er weinig geschreven over de impact daarvan op “adverteerders”. De meeste aandacht is namelijk uitgegaan naar de gevolgen voor de platforms zelf en de medewerkers. Deels is dat ook wel te begrijpen, want bij de ontslagen bij Facebook en Twitter gaat het om grote aantallen.

In het geval van Twitter is er alle reden aan te nemen dat dit platform voor adverteerders in een klap minder interessant geworden. Als grote adverteerders met een Amerikaanse en internationale footprint daar afscheid van nemen is dat een ontwikkeling die door de kleinere partijen wordt gevolgd en ook de oceaan zal oversteken. Bedrijven met een EU focus zullen om precies dezelfde redenen afscheid van nemen.

Advertentie Euro

Iedere lezer zal zich iets kunnen voorstellen bij het geschetste scenario voor Twitter. Maar hoe zit dat bij het andere en grotere platform. Is Facebook nog wel een goede besteding voor de advertentie Euro?

Een van de redenen waarom het aandeel Meta/Facebook met inmiddels meer dan 70 procent is gedaald heeft met dat laatste te maken. De profielen van gebruikers van dat platform worden steeds minder interessant voor adverteerders. De aantallen zijn nog steeds indrukwekkend, maar dat versterkt juist het effect van “schieten met hagel” als het om adverteren gaat.

Ook hiervan is een deel van de lezers wel op de hoogte. Maar het volgende punt is dat zeker niet. Per 2023 gelden er voor de beheerders en exploitanten van de grote platformen die actief zijn op de EU markt andere regels. Zij zullen eerder en beter moeten ingrijpen bij misstanden. Doel daarvan is de platform schoner te houden. Daar zal iedereen het nut van inzien. De keerzijde daarvan is wel dat de platformen hogere kosten krijgen en die kunnen weer leiden tot hogere tarieven.

Terwijl deze twee grote Amerikaanse platformen nu al op extra aandacht van toezichthouders en adverteerders kunnen rekenen is er met Mastodon een “nieuw” alternatief waar adverteerders nog niets mee kunnen. Terwijl daar nu al zeer interessante en makkelijke te identificeren doelgroepen actief zijn.

LinkedIn

Is dan LinkedIn het enige netwerk dat “iedereen kent en gebruikt” dat de komende periode geschikt blijft voor communicatie op de manier zoals men die kent en accepteert? Helaas niet. Het aantal klachten over misbruik van LinkedIn neemt in hoog t empo toe. Daar wordt ook steeds meer voor gewaarschuwd. Het zijn allang niet meer de paar Nigeriaanse prinsen en Noord Koreaanse agenten die hier actief zijn. LinkedIn is een groeiende steppingstone voor de verspreiding van malware. Daarom is het een kwestie van tijd tot de eerste IT beheerders de toegang daartoe moeten gaan filteren.

Argwaan

Met name in de infosec kringen wordt dit jaar meer gesproken over de toenemende argwaan als het gaat om alle vormen van social media. De overeenkomsten met e-mail zijn frappant. Inmiddels weet (hopelijk) iedereen dat een mailbox zonder spamfilter onbruikbaar is en dat klikken op linkjes Russisch roulette is. Die kant gaat het ook uit met social media. Reclamebureaus zwijgen daar in alle talen over. Het is daarom aan de opdrachtgevers die discussie aan te zwengelen. Dat begint met de vraag: Wat is effectieve communicatie voor ons bedrijf in 2023 als je bovenstaande ontwikkelingen neit langer ontkent?

 

Tags: Communicatiemarketing

GerelateerdeBerichten

CvdM-logo

ITchannelPRO wijst op regels voor influencers

2025/07/08
SPRKL-Marketing-Dominique-4

Waarom marketing geen soft skill is (maar keiharde business)

2025/06/27
Volgend bericht
Arrow

Opening nieuw kantoor Arrow Nederland

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon