• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Capestone Capestone-1144x350 2025Enreach Enreach2025-10 2025Businesscom BusinessCom_Banner_1144x350_V02 C-IT2025congres

Volgend jaar verplichte naamweergave in display India

strijd tegen spam en scams belangrijker dan privacy

10-11-2025
oproep bellen naamweergave
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Tot de grootste ergernissen van consumenten hoort gebeld worden door een onbekend nummer. De kans dat het gaat om spam of scams is groter dan de kans dat het iets anders is. Toezichthouders overal ter wereld hebben verschillende manier om deze ergernis en overlast te bestrijden. In India kiest de toezichtouder voor wel een heel simpel instrument: verplichte naamweergave.

oproep bellen naamweergavePer begin volgend jaar moeten de telecombedrijven in India verplicht de naam van de beller meesturen als naar een mobiel nummer wordt gebeld. Onderdrukken aan de kant van de beller werkt dan niet meer.

TRAI

Door dit als eis op te leggen maakt de Telecom Regulatory Authority of India (TRAI) duidelijk geen vertrouwen te hebben in alle “oplossingen” die door de telecombedrijven zijn voorgesteld en al in gebruik zijn genomen. Het aantal klachten is na elke provider maatregel niet meer dan tijdelijk afgenomen.

Calling Name Presentation (CNAP) heeft de oplossing die alle aanbieders moeten gaan aanbieden. Omdat het voor iedereen geldt, houdt ook de loophole op die bestaat omdat sommige providers onderling traag of helemaal geen info delen. Criminelen maken daar optimaal gebruik van.

CNAP werkt op basis van de naam van de beller die hij bij het aanschaffen van de simkaart verplicht heeft moeten opgeven. De verkoper van de simkaart is in India verplicht de naam te controleren op juistheid (KYC regels zoals bij banken, gelden daar ook voor simkaarten).

Landelijke database

Voor de verplichte naamweergave zullen operators ook informatie met elkaar moeten uitwisselen en daarvoor komt er een landelijke database om bellers te identificeren. Die landelijke database is de reden waarom CNAP niet eerder is ingevoerd. Er bestaat sinds 2022 een vergelijkbaar systeem, maar dat werk op basis van vrijwillige opname van de gegevens van de simkaarthouder in de landelijke database. Bij gebrek aan voldoende vrijwilliger wordt de registratie nu verplicht en het zijn de telecombedrijven die dat doen.

Privacy

Dat is een behoorlijke ingreep in de privacy van alle inwoners van India. Veel kritiek vanuit die hoek is er echter nog niet gesignaleerd. Wie welk klagen zijn alle brancheorganisaties van telemarketeers en andere “bulkgebruikers”. De argumenten die ze gebruiken gaan over kosten en verwarring. De echte reden waarom ze tegen zijn noemen ze niet, maar dat zal de lezer niet verbazen.

(bron)

Tags: mobiele telefoniesecurity

GerelateerdeBerichten

proton

Proton meldt iets over datalekken en wachtwoorden

2025/11/05
ISACA-2_Hans de Vries

ISACA Risk Event 2025

2025/11/03
Volgend bericht
glasvezel

Glasvezel - het was al geen makkelijke wedstrijd

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ISACA Risk Event 2025

12-11-2025 - 17:00

NL@MWC Meeting – November 19

19-11-2025 - 18:00

Elevator Pitch Event Telecom Society

19-11-2025 - 21:00

IT Infra 2025: kennis, inspiratie en netwerken

26-11-2025 - 17:00

Cloud Expo – Houten

03-12-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon