Voice Solutions: ‘Klanten vragen om méér dan alleen spraakoplossingen’

Rubriek: reseller aan ’t woord

marco_voice_solutionsIn onze serie reseller aan het woord spraken we dit keer met Marco van Briemen, mede-eigenaar van ICT-specialist Voice Solutions uit Almere. Met ruim 22 jaar ervaring is hij gepokt en gemazeld in de sector. Met collega’s Arjan Maas (commercie en techniek) en Corine van den Heuvel (backoffice) bedient hij tientallen zakelijke klanten in het MKB, met de zorg als specialisme.

“Ik ben ooit gestart bij telecomdistributeur Tiptel en vanuit mijn rol als partnermanager heb ik de opkomst van internettelefonie en cloud van nabij meegemaakt. Een jaar of vijf geleden signaleerde ik samen met Arjan kansen in de markt om iets te doen tegen omslachtige, ondoorzichtige en te prijzige aanbiedingen. Communicatie bij kleine en middelgrote zakelijke klanten kan eenvoudiger, betrouwbaarder en kostenefficiënter.” Deze marktbenadering zie je terug in de leverancierskeuze van Voice Solutions. Marco: “We zijn hostingpartner van fabrikant Yeastar, die de software van hun hardware telefooncentrales hebben ontwikkeld naar een unieke cloudoplossing. Onze telefonie hosten we in het datacenter van Alticom in Lelystad. We hebben bewust gekozen voor een Nederlands datacenter, dat is voor veel klanten een eis met het oog op compliancy.”

Van telecom naar ICT

“Dat we onszelf tegenwoordig ICT-aannemer noemen is een antwoord op de marktontwikkelingen. Klanten vragen om méér dan alleen spraakoplossingen”, vervolgt Marco. “In trajecten heb je vaak te maken met meerdere partijen die allemaal hun eigen discipline binnen ICT hebben. Wij hebben klanten in de zorg waarvoor wij de telefonie verzorgen, terwijl een andere partij verantwoordelijk is voor de alarmering, en een derde doet de wifi. In die situatie zou je eigenlijk moeten gaan samenwerken, zodat de gebruiker één aanspreekpunt heeft.”

“Gelukkig zien steeds meer klanten de voordelen van samenwerking, waarbij wij, ook al zijn we niet heel groot, kunnen terugvallen op 22 jaar markt- en vakkennis op het terrein van telecom en netwerken. We nemen steeds vaker totaalprojecten aan. Wanneer we zelf de kennis niet volledig in huis hebben, werken we samen met collegabedrijven. Zo regelen wij bijvoorbeeld in zorgomgevingen de doormelding van brandmeldcentrales naar smart- en DECT-telefoons die door andere partijen zijn geïnstalleerd.”

Kritische communicatie

Naast zorg, richt Voice Solutions zich op kritische communicatie. Marco: “Dat gaat van alarmering bij zorginstellingen, de landelijke organisatie voor de paardensport, waar we een brandmeldcentrale aan onze alarmserver hebben gekoppeld. Die medewerkers krijgen een alarm op hun smartphone, en kunnen ze BHV-oproepen doen met locatiebepaling. Het ouderwetse piepersysteem wordt uitgefaseerd. Voor zorginstellingen hebben we bijvoorbeeld een systeem ontwikkeld waarmee cliënten altijd vindbaar zijn door een speciaal medaillon dat ze dragen. Vanwege de vergrijzing verwacht ik een aanhoudende groei in deze markt.”

Minder druk op de zorg

“Alles draait om het verminderen van de druk op de zorg,” zegt Marco. “Daarvoor heb je oplossingen nodig waarmee je op een vriendelijke manier cliënten te woord kunt staan, kunt handelen op basis van prioriteiten. Ik verwacht dat je als verzorgingshuis met een bepaalde omvang in de nabije toekomst een systeem moet hebben dat het zorgpersoneel continu informeert over waar een cliënt bij alarmering zich bevindt. Dat scheelt niet alleen tijd, maar verbetert ook de veiligheid van de cliënt en de gemoedsrust bij het personeel.”

Ruggengraat

Marco wil groeien vanuit de basis die Voice Solutions nu heeft: “We willen groeien met telefonie, networking, domotica en IoT. Alles grijpt steeds meer in elkaar, de netwerkinfrastructuur is de ruggengraat van het hele systeem. De routers van providers zijn behoorlijk dichtgetimmerd. Routeringsproblemen kun je alleen voorkomen als je netwerkkennis hebt. Om die reden houden we graag de regie over het volledige systeem, zodat de verschillende onderdelen: alarmering, detectie en telefonie, elkaar niet in de weg zitten. Of erger nog, voor een onveilige omgeving zorgen.”

Abonnementsbasis

Marco ziet volop kansen: “Als je me vraagt waar Voice Solutions over twee jaar staat, dan denk ik dat we een verdubbeling van het aantal medewerkers hebben (van drie naar zes medewerkers). En we zullen nóg actiever zijn met totaaloplossingen. Er is genoeg ruimte om te groeien, maar dat doen we wel gecontroleerd. We willen meer focus op ons dienstenaanbod, zodat onze klanten de keuze hebben kunnen uit een eenmalige investering of een maandabonnement. Dat zien we als ons businessmodel voor de toekomst.”

 

Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 1

Mobiele versie afsluiten