Afgelopen week brachten VodafoneZiggo (NL), Telenet (BE) en Vodafone Duitsland de kwartaalcijfers naar buiten en daar is een rode draad zichtbaar en de bevestiging dat een negatieve trend onverminderd doorgaat. Daar gaat dit artikel over.
Het Nederlandse bedrijf doet in het persbericht geloven dat alles onder controle is. Men ligt op koers om een doel in een verre toekomst te bereiken. Als een bedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers nadrukkelijk naar een andere periode wijst dan is het opletten geblazen.
De meeste nadruk ligt op de geldstromen. De omzet nam toe, het netto verlies nam verder af en de operationele winst groeide. De lezer kan in verwarring raken door deze zeer korte opsomming, bedragen noemen leidt ook alleen maar af van de enige cijfers die echt belangrijk zijn.
Minder kabelinternetklanten
Het bedrijf ziet de daling van het aantal kabelinternetklanten doorgaan. 27.400 klanten stopten afgelopen kwartaal, 280.000 gebruikers van een vaste telefoonaansluiting hielden het ook voor gezien. De gevolgen van de krimp van die laatste groep moet niet worden onderschat. Het aanhouden van een vast telefoonnummer bij deze aanbieder kost toch ruim 2 euro per maand. De ARPU van een klanten die bellen als onderdeel van een bundel van diensten afnam gaat dus naar beneden. Dat dit niet duidelijk uit de cijfers blijkt komt omdat de tarieven zijn verhoogd.
De daling van het aantal internetklanten zal niemand verbazen. Exact een jaar geleden ging het om 31.000 op kwartaalbasis en dat jaar sloot VodafoneZiggo af met een database waar 100.000 minder kabelinternetklanten in stonden.
Versnelling
Dit jaar zal dat niet veel anders zijn, er kan zelfs een versnelling van de krimp plaatsvinden omdat de FttH uitrol nu ook in de stedelijke gebieden plaatsvindt waar voorheen UPC een semi-monopolie had.
Belgische boodschap
In België is de boodschap van Telenet eigenlijk niet veel anders. Die aanbieder van kabelinternet, tv, radio en telefonie ziet de belangstelling voor internet en tv ook afnemen. De aantallen zijn niet direct te vergelijken met de Nederlandse markt. Belgie telt minder inwoners, huishoudens en bedrijfsadressen. Daarnaast is er nog de taalgrens die er voor zorgt dat van een landelijke footprint geen sprake is. Maar zelfs met dat voorbehoud: de kabel was in het verleden makkelijker te verkopen.
Het kan erger – Vodafone Duitsland
Kommer en kwel dus voor deze twee kabelaars, maar het kan nog altijd erger. Daarvoor moeten we naar Duitsland kijken.
Vodafone Duitsland zag het afgelopen kwartaal ruim 650.000 tv klanten opstappen, dat is 6 procent van alle tv klanten. Per juni mogen huurders zelf bepalen van wie zij het tv signaal afnemen. Het privilege dat de huisbaas dat bepaalde en in de huurprijs opnam is komen te vervallen (een beetje zoals vroeger bij de centrale antenne installaties in NL was). Iedereen weet dat de echte tsunami van opzegging nog moet komen (zie dit eerdere artikel over dat onderwerp). Daarmee is nog niet het hele verhaal verteld. Vodafone zag in Duitsland ook nog eens 55.000 internetklanten vertrekken.
Krimp
Deze drie aanbieders nog challengers van de incumbents noemen wordt zo steeds moeilijker. Dat elk van de drie een andere eigendomsconstructie heeft maakt dus ook niet meer uit. Hier zien we partijen die inmiddels al een paar jaar achtereen krimpen.
Het is volkomen onduidelijk hoe zij die negatieve trend kunnen afremmen. Dat zorgt wel weer voor extra belangstelling van analisten voor VodafoneZiggo, Telenet en Vodafone Duitsland. Maar of die bedrijven daar echt blij mee zijn?