Vodafone verwacht 50 procent van de klanten te verliezen

Duitse tv kijkers kunnen eindelijk switchen

Dinsdag presenteerde de Vodafone Group de cijfers over het eerste kwartaal en daarbij kwam de waarschuwing over een groot verlies van klanten. De helft van de tv klanten in Duitsland zal op korte termijn verdwijnen. Wat is daar aan de hand?

tv televisieIn Duitsland is onder Europese druk een einde gemaakt aan de bundeling van woninghuur met tv signaal. Verhuurders van woningen hadden niet alleen het recht de kosten voor tv en radio in rekening te brengen. Ze konden effectief verbieden dat een concurrent toegang kreeg tot de woning.

CAI

Dat principe was ook ooit in Nederland met CAI gangbaar, maar dat is met betrekkelijk weinig ophef verdwenen. In Duitsland tikt de klok langzamer en de lobby van verhuurders heeft alles uit de kast getrokken om die melkkoe te beschermen. De kosten die de huurder betaalde waren immers serieus hoger dan de bulkafname die de verhuurder betaalde.

Bundeling huur en signaal

Vorig jaar is dan eindelijk een wet aangenomen die deze “bundeling” van tv/radio signaal met huur verbiedt. Deze wet is overigens ook een randvoorwaarde om het land te kunnen verglazen. De gevolgen lijken groot te zijn voor Vodafone. Verhuurders die de contracten met huurders moeten aanpassen zien dat de animo tv/radio signaal af te nemen niet groot is. Ze moeten daarom op hun beurt zo snel mogelijk het contract met Vodafone openbreken of opzeggen. Gevolg: het bedrijf ziet het aantal “bulkopzeggingen” hard toenemen met als ingangsdatum 1 juli 2024 (dan gaat de wet in).

Omdat achter elk contract meerdere huishoudens zitten gaat het om grote aantallen. Op dit moment kan Vodafone nog claimen 8,5 miljoen huishoudens via verhuurders zoals WBV’s te bedienen.

Beleggers vertellen dat men 50% churn incalculeert is geen gewone boodschap. Opmerkelijk is dat de beurscijfers hier niet op reageren. De reden daarvan is makkelijk te vinden: het opschroeven van de prijzen heeft positief effect op de gerealiseerde winst. Dat maakt indruk, net als het bericht aandelen tot $2 miljard terug te kopen. Schijnbaar is dat makkelijker te begrijpen dan een melding over ongekend hoge churn per Q3.

(Als je dit soort aantallen ziet dan komt de churn van Ziggo/ Vodafone in Nederland over als een kleine rimpeling in het water. Daar zal op het HQ echt niemand van wakker liggen)

Mobiele versie afsluiten