Als telco’s met kwartaalcijfers komen is het altijd opletten geblazen en wat Vodafone dinsdag presenteerde is daarvan een goed voorbeeld. Wat er aan de overkant van de Noordzee gebeurde was weer bijzonder.
Telco’s zijn gewend grote aantallen te laten zien. Voorheen sprak men vol trots over miljarden belminuten. Sinds bellen onder druk staat van IP diensten schept men vooral op over het aantal Terrabytes dat over het eigen mobiele netwerk gaat.
Stijgende lijn bij mobiel data
De trukendoos van TerraBytes gaat meerdere keren open. Oudjaar, Valentijnsdag, het eerste weekend van het jaar met mooi weer, bij sportevents of festivals. Terrabytes die laten een stijgende lijn zien, dus dat moet in een persbericht en bij alle kwartaalcijfers.
Vodafone liet dinsdag weer een grafiek zien met een opgaande lijn. De tekst daarbij was dat er op kwartaalbasis vier procent meer mobiele data was verstookt. Journalisten nemen de cijfers over zonder er een vraag over te stellen.
Klantenbestand
Wat ook zonder enig commentaar of navraag is overgenomen zijn de cijfers over het klantenbestand van mobiele bellers. In een kwartaal zijn er 1.000 (geen typefout) nieuwe postpaid abonnees bij gekomen. Weinig indrukwekkend, en dat is nog voorzichtig uitgedrukt.
Prepaid is een ander verhaal. Vodafone UK heeft het afgelopen kwartaal 175.000 prepaid klanten uit de boeken geschrapt. Het is echt zeer bijzonder dat niemand van de pers en ook van de financieel analisten deze drie cijfers naast elkaar heeft gelegd en om uitleg heeft gevraagd.
Als je zonder negatieve gevolgen voor je dataverkeer zoveel prepaid klanten kunt missen, dan betekent dat maar een ding. Die accounts waren zo goed als inactief. Waarom stonden die dan nog in de boeken en tegen welke waarde? Was dat alleen maar om indruk te maken op aandeelhouders, pers en analisten? Was het wellicht handig om de rekenkundige ARPU te drukken in verband met het onderzoek door toezichthouders?