Vincent Harmsen is head of Europa van het modern data management bedrijf, Reltio. Als eerste legt hij uit wat modern data management is, daarna gaat hij verder in op de klantgroepen en de rol van partners.
Vincent kiest ervoor niet met een definitie van modern data management te komen. Hij beschrijft wat op dit moment op de meest plekken gangbaar is. “Organisaties hebben een veelvoud van systemen met data. Bij grote organisaties zijn dat letterlijk honderden systemen. De data fragmentatie is enorm. Om zinvol te kunnen werken met data moet die om te beginnen betrouwbaar zijn.”
Data
Data betrouwbaar maken gebeurt in een proces van data bij elkaar brengen, samenvoegen, opschonen, ontdubbelen, verrijken. Als die handelingen zijn doorgevoerd is er een consistente dataset. Deze data wordt vervolgens teruggebracht in de operationele systemen, het datalake of analytische toepassingen. “Al die begrippen en handelingen zullen de lezers van ITchannelPRO wel bekend zijn,” zegt Vincent. “In kleinere organisaties wordt dat vaak nog manueel gedaan. De klantgroepen die Reltio bedient zijn grote bedrijven. We hebben klanten met 100.000 medewerkers, meer dan 100K producten of met miljoenen klanten. De omvang, verscheidenheid en snelheid van die data is zo omvangrijk dat een zoveel mogelijk geautomatiseerd en efficient proces (en m.b.v. AI) de enige oplossing is. Dat hele proces noemen we MDM.”
Onderscheidend vermogen Reltio
Reltio MDM heeft als onderscheidend vermogen dat het tien jaar geleden als eerste een cloud native, multi domain MDM oplossing in de markt zette. De trackrecord van die SaaS oplossing is indrukwekkend en dat geldt ook voor de lijst met klanten. Bijzonder is verder dat het realtime capabilities heeft en datasets niet meer batchgewijs worden verwerkt. Uniek is ook de snelle realisatie van business waarde, resultaten zijn zichtbaar in weken in plaats van maanden.
Daarmee komt het gesprek uit op de klanten en de partners van Reltio. Vincent: “Onze sweetspot is grote, internationale klanten. We focussen op bijvoorbeeld life sciences, de verzekeringsector, financiele dienstverleners en sectoren met een sterke B2B/B2C orientatie zoals retail, hospitality, technologie bedrijven en manufacturers.”
Partners
Met de klantorganisaties in diverse marktsectoren komt Vincent en het team dat de Europese hub in Nederland en UK vormt op twee manieren in contact. Rechtstreeks, omdat de bedrijven Reltio benaderen of door het partnerkanaal. “We kennen meerdere soorten partners: de grote internationale system integrators, de hyperscalers en gespecialiseerde, regionale partners (boutique partners)”. De boutique partner is een specialist in een specifieke sector. Wat alle partners gemeen hebben is dat datafragmentatie een van de fundamentele hordes is die moet worden overwonnen om andere projecten die ze uitvoeren succesvol te kunnen doorlopen.
Als een organisatie besluit gebruik te maken van de modern data management SaaS oplossing van Reltio blijft de partner direct betrokken. “De inbreng en kennis van de partner is in elke fase van MDM van grote waarde. Voorop staat dat ervaringen van onze partners tot snelle resultaten voor de business van onze klanten leiden.”
Vincent geeft ook nog aan dat de klant in de praktijk steeds vaker de business zelf is. “Afdelingen die schone, bruikbare, consistente data nodig hebben zijn niet primair de IT afdelingen. Het zijn de operationele afdelingen en de business functies die de vragende partij zijn en die zelf de beschikking willen hebben over betrouwbare data. Daarnaast vervullen Data architecten of een Chief Data Officer een belangrijke regisserende rol.”
Data is fundamenteel
Data is, in de woorden van Vincent, fundamenteel voor alle processen en beslissingen en daarom moet die in orde zijn. “Als de kwaliteit van je data niet onder controle is zal elk proces stranden. Garbage in betekent hier altijd garbage out. Klantorganisaties zien dat echt wel in. Zij kunnen zich niet permitteren beslissingen te nemen op basis van onvolledige, niet consistente of vervuilde data. Welke data wanneer en door wie nodig is en hoe uniforme data voor iedere data consument binnen een organisatie wordt bereikt dat is een discussie die wij met de klant voeren. We zijn daarom ook eerder adviseur dan pur sang verkopers van een bijzondere clouddienst.”
De laatste vraag aan Vincent is wat iemand die dit artikel gelezen heeft moet doen. Na een korte stilte zegt hij: “Ik hoop dat de lezer herkent wat het vitale belang is van data en wat de meerwaarde is, voor ieder bedrijf in iedere sector, van schone, consistente en betrouwbare data Wij helpen organisaties graag om dit succesvol en snel te realiseren. Dit is onze specifieke expertise, hier zijn wij goed in.”