iland Internet Solutions Corporation heeft in de zomer een groep van 500+ CIO’s, CISO’s en CTO’s gevraagd naar het gebruik van de cloud en dan vooral de verwachtingen en ervaringen.
De antwoorden op die vragen komen uit Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Een deel van de reacties zal ook betrekking kunnen hebben op de Nederlandse cloud adoptie.
Migraties ondanks en dankzij lockdowns
Het onderzoek vond plaats in juni 2020. In de meeste delen van Amerika en het Verenigd Koninkrijk waren de corona maatregelen al enige tijd van kracht. Dit moet onthouden worden bij het bekijken van de resultaten. Als het grootste deel van het personeel van huis uit moet werken en de druk op (remote) support groter is dan ooit is dat niet het beste moment om een migratie van on-premise naar de cloud te starten. Toch is dat wel gebeurd, omdat de lockdowns vele bedrijven dwongen het roer voor de IT 180 graden om te gooien.
Het migreren naar de cloud was en is voor een groot deel van de bedrijven die aan het onderzoek hebben meegedaan een probleem. Als belangrijkste reden is genoemd het gebruik aan resources, in de vorm van kennis en mensen. 71 procent geeft aan dat hierdoor migraties trager verlopen. Bij 12 procent is het zelfs een reden om migraties tot nader order uit te stellen.
Confectie of maatwerk
Wat ook het vertragen van cloud migraties in de hand werkt is de mismatch tussen vraag en aanbod. Iland schrijft dat voor 75 procent van deze groep de hyperscaler instance type niet voldoen aan de gestelde performance eisen. Ook zijn de kosten een probleem. 24 procent vraagt zich af of het aanbod van hyperscalers wel geschikt is voor specifieke bedrijfsapplicaties.
Deze laatste antwoorden zijn een duidelijk signaal. Wat AWS en consorten aanbieden aan grote ondernemingen is confectie, terwijl ook maatwerk is gevraagd. Combineer dat met de duidelijke melding over te weinig kennis en personeel en de uitkomst is duidelijk. Er is behoefte aan ondersteuning bij het migreren naar de cloud. Dat iland dat constateert is een schot voor open doel en het dient ook de eigen business van het bedrijf.
Voor de Nederlandse IT dienstverleners zijn de bevindingen ook te gebruiken. Het gaat er niet alleen om als reseller van een grote cloud aanbiedere op te treden. De markt heeft vooral behoefte aan ondersteuning op meerdere vlakken. Daarbij moeten de verwachtingen van cloud migraties echt gemanaged worden om te zorgen dat negatieve ervaringen de overhand krijgen. Die leiden er namelijk toe dat als de nood echt hoog is (lees: nog een lockdown) bedrijven maar op halve kracht kunnen draaien.