Ook deze keer is de ACM telecommonitor verplicht leesvoer voor iedereen die internet of telefonie levert. Vooral over dat laatste kan gezegd worden dat de markt volop in beweging is.
ACM ziet het aantal belminuten verder dalen en het zelfde geldt voor het aantal vaste telefoonaansluitingen. De trend is al jaren zichtbaar, de pandemie heeft de dalende lijn afgeremd en zelfs kort omgebogen.
Versnelling daling
Iedereen wist toen al dat het een tijdelijke correctie was. Wat niemand kon inschatten is dat het einde van de pandemie het begin van een recessie en periode met hoge inflatie zou worden. Twee omstandigheden die consumenten en bedrijven doet besluiten extra naar de kosten te kijken en te schrappen wat niet meer echt nodig is.
Zie daar een belangrijke reden waarom de krimp van nummers en belvolume bij vast versnelt. Het is niet de enige reden. Een andere reden is dat huishoudens die overstappen van xDSL of kabel naar glasvezel dat moment aangrijpen om de vaste lijn te schrappen. Het is daarom begrijpelijk dat telecombedrijven proberen de klanten te overtuigen van het gemak van overstappen. Wij doen alles, niets veranderd en je telefoonnummer gaat automatisch over. De gedachte daarachter is: als we het makkelijk maken vergeten ze het op te zeggen.
Aandacht voor nummerbehoud
Bij Deutsche Telekom zetten ze een tandje bij om zoveel mogelijk telefonieklanten binnenboord te houden. Op het blog wordt in een “interview” verteld dat het aansluiten op glas gratis is en dat men die unieke eenmalige kans niet moet laten schieten. Iets dergelijk zien we in Nederland ook. Maar waar de Duitsers in uitblinken is het subtiel benadrukken van de vaste telefoon. Het einde van het “interview” gaat over het behoud van het bestaande telefoonnummer.
Dit kan maar een ding betekenen: over dat punt worden veel vragen gesteld, heerst onzekerheid en het is een reden voor bestaande klanten niet over te stappen naar het glas. Wie iets beter kijkt naar de acties van glasvezel en coaxaanbieders in Duitsland ziet dat vaste telefonie met behoud van nummer in elke uiting voorkomt.
Voor Nederlandse begrippen zeer eigenaardig dat er nog zoveel waarde door consumenten wordt gehecht aan dat nummer. Duitsers zullen op hun beurt niet begrijpen dat wij dat zo makkelijk laten schieten.