Communicatieplatform UNIVERGE BLUE van NEC Enterprise Solutions krijgt steeds meer tractie in het speelveld van UC-diensten. “Organisaties die de migratie van hun communicatie naar de cloud overwegen, kiezen voor UNIVERGE BLUE vanwege het open hybride karakter”, zegt Ronald Schapendonk van NEC Enterprise Solutions. “Dat biedt keuzevrijheid.”
NEC Enterprise Solutions is leverancier van geavanceerde IT-, communicatie- en netwerkoplossingen met een thuisbasis in Japan, maar met sterke banden met Nederland. De telefonie- en communicatiedivisie van NEC komt immers voort uit het in 2005 overgenomen Philips Business Communications in Hilversum. Sinds twee jaar werkt NEC met het Amerikaanse Intermedia. Daar is communicatieplatform UNIVERGE BLUE uit voortgekomen dat in Europa wordt gehost. Het open cloudplatform biedt klanten zowel UC met telefonie, video, chat, e-mail en presence als een geïntegreerd callcenter. De oplossing is op maat te realiseren voor kleinere bedrijven met 5 tot 50 aansluitingen, het mkb van 50 tot 500 aansluitingen of grootzakelijke tot 5.000 aansluitingen.
UNIVERGE BLUE ontwikkelt door
Deze zomer is virtuele dienst MEET WEBINAR gelanceerd, een set webinartools waarmee bedrijven hun klanten en relaties online bereiken, vertelt Ronald Schapendonk, Director of Global Enterprise Marketing van NEC Enterprise Solutions. “In het hybride werken zoeken bedrijven naar efficiënte manieren om klanten, prospects en partners te bereiken. Waar ze ook zijn. UNIVERGE BLUE biedt bedrijven alles wat ze nodig hebben om te communiceren en met een nieuwe dienst als MEET WEBINAR kunnen ze ook slim en snel virtuele evenementen organiseren.”
UNIVERGE BLUE is wereldwijd via het kanaal beschikbaar, maar heeft lokale features die per land verschillen. NEC hecht waarde aan een lokaal passend aanbod en daarbij staat keuzevrijheid voor klanten voorop, zegt Ronald. “Door het open karakter van het platform kunnen zowel wij als partners eenvoudig lokaliseren. Zo bieden we lokaal applicaties die veel worden gebruikt in een regio, sector of beroepsgroep, zoals klantcontactsystemen of boekhoudsoftware”, zegt hij. “Deze kunnen aan het platform worden gekoppeld en zo ontstaat een interessant ecosysteem rond UNIVERGE BLUE met een wereldwijd en lokaal karakter.”
Van on-premise naar cloud
Een ander voorbeeld van keuzevrijheid is de cloud. Een belangrijk voordeel van clouddiensten is dat geen investeringen vooraf nodig zijn. Diensten kunnen op basis van maandelijks opzegbare abonnementen worden afgenomen. De aanschaf van hardware in het netwerk, apparatuur of devices is overbodig. Nederland loopt voorop op het gebied van de cloud en dus zijn organisaties in ons land volgens Ronald volop bezig met het kiezen van een cloudoplossing. “Veel klanten die nu overwegen hun communicatiediensten naar de cloud te brengen, komen echter uit een on-premise situatie”, weet hij ook. “Dus is UNIVERGE BLUE beschikbaar in de cloud, als hybride omgeving of on-premise. Die drie mogelijkheden geven keuzevrijheid en dat vinden organisaties heel belangrijk. In een hybride opstelling van cloud en on-premise hoeven ze dus geen afscheid te nemen van bestaande hardware om te kunnen samenwerken met UNIVERGE BLUE. Zij kunnen dit migratieproces naar de cloud soepel laten verlopen.”
Overheid en zorg
Sectoren die de transitie naar de cloud doormaken, zijn de overheid en zorg. Door de mogelijke hybride implementatie is UNIVERGE BLUE dan ook al bij diverse gemeentes in gebruik of zijn partners van NEC in gesprek met veel gemeentes. “De mogelijkheden voor flexwerken en goede integratie met contactcenters zijn voor gemeentes belangrijke overwegingen”, zegt Ronald. “En in de zorg groeit de vraag naar integratie van communicatie met de workflow van medewerkers. Ook letten zorginstellingen bij de implementatie van een platform op ondersteuning van mobiele en draadloze devices, zoals DECT-telefoons, wifi handsets of smartphones. Dit maakt partners succesvol bij het overzetten van kleinere organisaties naar UNIVERGE BLUE, omdat zij belang hechten aan goede vast-mobielintegratie en de toevoeging van video. Ons marktaandeel en de business van onze partners groeit over de volle breedte.”
Nieuwe partners
“Deze mogelijkheden bieden mooie kansen voor partners en dus groeit het aantal partners gestaag”, zegt Ronald. Zo heeft SLTN/HPS in september gekozen voor NEC Enterprise Solutions. “Onze business partners zijn system integrators en IT-dienstverleners en die stellen hoge eisen aan een communicatieplatform. Een UC-oplossing moet eenvoudig kunnen worden geïnstalleerd en beheerd en moet goed samenwerken en integreren met de bestaande systemen van klanten. En natuurlijk is een goede SLA ook een belangrijke eis. Zo zorgen partners voor een probleemloze migratie en dat leidt natuurlijk tot groei voor NEC en voor partners”, zegt Ronald die vooral stuurt op de kwaliteit van het partnernetwerk. “Het aantal partners is ondergeschikt maar natuurlijk zijn nieuwe partners welkom.”
Ook kennismaken met UNIVERGE BLUE? Bel Ronald op 035 808 03 65 of mail naar ubluehelp@emea.nec.com.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4